Android-mobiilipelin kehittäminen Unityllä
Vuorinen, Miska (2023)
Vuorinen, Miska
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108941
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön idea syntyi kiinnostuksesta mobiilipelien kehittämistä kohtaan. Opinnäytetyön tekijällä on kokemusta Android-sovellusten kehittämisestä Android Studio kehitysympäristössä ja tietokonepelien kehittämisestä Unity-kehitysympäristössä.
Tavoitteena oli kehittää mobiilipeli, jonka keskeiseksi kehitysympäristöksi valikoitui Unity. Työssä päätettiin käyttää Googlen Firebase -alustan tarjoamaa Cloud Firestore tietokantapalvelua ja tarkoituksena oli selvittää, että kuinka kyseinen palvelu toimii Unityn kanssa. Työssä haluttiin myös selvittää, että miten käyttöliittymäsuunnittelu vaikuttaa pelin pelattavuuteen.
Työssä käydään läpi asiaa sovelluskehityksestä sekä käyttöliittymäsuunnittelusta, jonka jälkeen syvennytään Android-pelien kehittämiseen. Käytännön osuudessa käydään läpi pelin suunnittelu ja toteutus. Lopputuloksena työ antaa ohjeen, miten saadaan aloitettua mobiilipelien kehittäminen Unityllä hyödyntäen Google Firestore -tietokantapalvelua.
Yksinkertaisen mobiilipelin kehittämisestä saatiin ymmärrys käyttöliittymäsuunnittelun tärkeydestä. Selväksi tuli myös se, että Unity on sopiva ympäristö Android-pelien kehittämiseen ja Cloud Firestore -palvelun hyödyntäminen Unityllä oli helppoa.
Tavoitteena oli kehittää mobiilipeli, jonka keskeiseksi kehitysympäristöksi valikoitui Unity. Työssä päätettiin käyttää Googlen Firebase -alustan tarjoamaa Cloud Firestore tietokantapalvelua ja tarkoituksena oli selvittää, että kuinka kyseinen palvelu toimii Unityn kanssa. Työssä haluttiin myös selvittää, että miten käyttöliittymäsuunnittelu vaikuttaa pelin pelattavuuteen.
Työssä käydään läpi asiaa sovelluskehityksestä sekä käyttöliittymäsuunnittelusta, jonka jälkeen syvennytään Android-pelien kehittämiseen. Käytännön osuudessa käydään läpi pelin suunnittelu ja toteutus. Lopputuloksena työ antaa ohjeen, miten saadaan aloitettua mobiilipelien kehittäminen Unityllä hyödyntäen Google Firestore -tietokantapalvelua.
Yksinkertaisen mobiilipelin kehittämisestä saatiin ymmärrys käyttöliittymäsuunnittelun tärkeydestä. Selväksi tuli myös se, että Unity on sopiva ympäristö Android-pelien kehittämiseen ja Cloud Firestore -palvelun hyödyntäminen Unityllä oli helppoa.