En kvalitativ studie om unga pojkars manliga förebilder
Geberg, Kjell (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098805
Tiivistelmä
Manlig förebild är ett begrepp som infördes i samhällsdiskussionerna i Finland under början av 90-talet. De stora könsrollsdebatterna som fick sin början under 60-talet blev upptakten till frågan om pojkarnas välmående. Allt fler pojkar växte upp med en ensamstående mamma på grund av de ökande antalet skilsmässor, och den biologiske pappans roll som förebild uteblev allt oftare.
Numera är pojkars behov av manliga förebilder ett etablerat argument inom barnuppfostran och inom skolvärlden. Man hänvisar till pojkars behov av manliga modeller som de kan identifiera sig med och fungerar som stöd för deras utveckling mot sina manliga identiteter.
Begrepp manlig förebild har blivit ett begrepp som används ofta i media, men själva innebörden av begreppet är ofta inte klart definierad.
I den teoretiska delen beskriver jag hur pojkar i tidig ålder kommer i kontakt med normer om hur de förväntas agera utgående från samhällets uppfattningar om manlighet och maskulinitet. Jag diskuterar även hur pojkars umgänge påverkas av stereotypiska normer om manlighet. Denna undersökning har jag gjort genom kvalitativa intervjuer med fem pojkar som alla hade olika bakgrunder. Respondenterna var i åldrarna 20 – 26 år.
Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur respondenterna definierar sina manliga förebilder under tonåren. Samtidigt ville jag undersöka hur respondenterna ser på begreppen manlighet och maskulinitet. Resultatet i denna undersökning visar på att begreppet manlig förebild är ett mångtydigt begrepp. Behovet av manliga förebilder är unika för alla pojkar. Det som resultatet visar på är dock att förmågan att visa bekräftelse och förståelse är viktiga egenskaper hos manliga förebilder. Male role model is a concept that was introduced into social discussions in Finland during the early nineties. The great gender role debates that began in the sixties became the prelude to the question of boys' well-being. More and more boys grew up with a single mother due to the increasing number of divorces and the role of the biological father as a role model was increasingly absent.
Nowadays, boys' need for male role models is an established argument in child rearing and in the school world. It refers to boys' need for male models with whom they can identify and serve as support for their development towards their male identities. The concept of male role model has become a concept that is often used in the media, but the actual meaning of the concept is often not clearly defined.
In the theoretical part, I describe how boys at an early age encounter norms about how they are expected to act based on society's perceptions of masculinity and masculinity. I also discuss how boys' socializing is affected by stereotypical norms about masculinity. I have done this research through qualitative interviews with five boys who all had different backgrounds. The respondents were between the ages of 20 and 26.
The results of this study show that the concept of male role model is an indefinite concept. The need for male role models is unique to all boys. What the results show, however, is that the ability to show confirmation and understanding are important characteristics of male role models.
Numera är pojkars behov av manliga förebilder ett etablerat argument inom barnuppfostran och inom skolvärlden. Man hänvisar till pojkars behov av manliga modeller som de kan identifiera sig med och fungerar som stöd för deras utveckling mot sina manliga identiteter.
Begrepp manlig förebild har blivit ett begrepp som används ofta i media, men själva innebörden av begreppet är ofta inte klart definierad.
I den teoretiska delen beskriver jag hur pojkar i tidig ålder kommer i kontakt med normer om hur de förväntas agera utgående från samhällets uppfattningar om manlighet och maskulinitet. Jag diskuterar även hur pojkars umgänge påverkas av stereotypiska normer om manlighet. Denna undersökning har jag gjort genom kvalitativa intervjuer med fem pojkar som alla hade olika bakgrunder. Respondenterna var i åldrarna 20 – 26 år.
Syftet med denna undersökning var att ta reda på hur respondenterna definierar sina manliga förebilder under tonåren. Samtidigt ville jag undersöka hur respondenterna ser på begreppen manlighet och maskulinitet. Resultatet i denna undersökning visar på att begreppet manlig förebild är ett mångtydigt begrepp. Behovet av manliga förebilder är unika för alla pojkar. Det som resultatet visar på är dock att förmågan att visa bekräftelse och förståelse är viktiga egenskaper hos manliga förebilder.
Nowadays, boys' need for male role models is an established argument in child rearing and in the school world. It refers to boys' need for male models with whom they can identify and serve as support for their development towards their male identities. The concept of male role model has become a concept that is often used in the media, but the actual meaning of the concept is often not clearly defined.
In the theoretical part, I describe how boys at an early age encounter norms about how they are expected to act based on society's perceptions of masculinity and masculinity. I also discuss how boys' socializing is affected by stereotypical norms about masculinity. I have done this research through qualitative interviews with five boys who all had different backgrounds. The respondents were between the ages of 20 and 26.
The results of this study show that the concept of male role model is an indefinite concept. The need for male role models is unique to all boys. What the results show, however, is that the ability to show confirmation and understanding are important characteristics of male role models.