Työhyvinvoinnin johtaminen hoitoalalla
Hedström, Susanna (2023)
Hedström, Susanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098777
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098777
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää johtajan roolia työhyvinvoinnissa. Tutkimus on toteutettu kartoittavana kirjallisuuskatsauksena, scoping rewiev. Tutkimukseen on käytetty n=6 artikkelia sekä n=6 kirjalähdettä. Mukaan valikoiduista lähteistä on tehty summaus, eli poimittu sopivaa tietoa aiheesta ja tekemällä niistä yhteenveto. Tutkimusprosessi on avattu prisma kaavio muodossa.
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu miten ja millä keinoilla johtaja voi tukea työntekijöidensä työhyvinvointia. Kirjoittaja on päättänyt käyttää taustassa autenttista johtamista, sekä caring leadershipiä eli välittävää johtamista.
Sopivaa materiaalia on kerätty, ja sen jälkeen peilattu taustatietoa vasten. Tutkimustulos osoitti, että johtajan rooli on tärkeä työhyvinvoinnin kannalta.
Kokeakseen työhyvinvointia on edellytys, että voi itse hyvin. Työntekijällä on myös vastuu noudattaa sovittuja ohjeistuksia, pitää huolta itsestään ja tasapainosta työn sekä vapaa-ajan kanssa.
Lopputuloksena johtaja voi tukea työhyvinvointia seuraavilla keinoilla: ymmärtämällä oman johtamisen vastuun ja roolin työhyvinvoinnin suhteen, kommunikaation tärkeyden, antamalla vaikutusmahdollisuuksia ja kehittymis- mahdollisuuksia, käyttämällä palkitsemista, motivointia ja työolosuhteiden kehittämistä sekä kulttuurin luomista työpaikalla.
Tässä opinnäytetyössä on tutkittu miten ja millä keinoilla johtaja voi tukea työntekijöidensä työhyvinvointia. Kirjoittaja on päättänyt käyttää taustassa autenttista johtamista, sekä caring leadershipiä eli välittävää johtamista.
Sopivaa materiaalia on kerätty, ja sen jälkeen peilattu taustatietoa vasten. Tutkimustulos osoitti, että johtajan rooli on tärkeä työhyvinvoinnin kannalta.
Kokeakseen työhyvinvointia on edellytys, että voi itse hyvin. Työntekijällä on myös vastuu noudattaa sovittuja ohjeistuksia, pitää huolta itsestään ja tasapainosta työn sekä vapaa-ajan kanssa.
Lopputuloksena johtaja voi tukea työhyvinvointia seuraavilla keinoilla: ymmärtämällä oman johtamisen vastuun ja roolin työhyvinvoinnin suhteen, kommunikaation tärkeyden, antamalla vaikutusmahdollisuuksia ja kehittymis- mahdollisuuksia, käyttämällä palkitsemista, motivointia ja työolosuhteiden kehittämistä sekä kulttuurin luomista työpaikalla.