Lasten kaveritaitojen tukeminen päiväkodissa ja kotona: menetelmäkansio päiväkoti Jumpin varhaiskasvattajille ja vanhemmille
Julmala, Milla (2023)
Julmala, Milla
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108985
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Seinäjoella toimivan yksityisen päiväkoti Jumpin kanssa toiminnallisena kehittämistyönä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda toimiva kaveritaitoja tukeva ja kehittävä menetelmäkansio, joka vastaisi vanhempien ja päiväkodin varhaiskasvattajien tarpeita ja toiveita. Tavoitteena oli lisätä kaveritaitojen harjoittelua kiireisen arjen keskellä helposti lähestyttävän apuvälineen avulla niin päiväkodissa kuin kotona.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, joka sisälsi tutkimuksellista otetta. Kehittämistyön prosessi kulki konstruktiivisen mallin mukaan, aloitus-, suunnittelu-, esi-, tarkistus- ja viimeistelyvaiheen läpi. Prosessiin kuului myös toimeksiantajan kanssa käydyt suunnittelu- ja palautekeskustelut. Opinnäytetyön tiedonhankintamenetelminä käytettiin kirjallista materiaalia sekä kahta kyselyä. Näillä menetelmillä luotiin kokonaiskuvaa lasten kaveritaidoista sekä mikä merkitys niiden harjoittelulla ja tukemisella on lapsen kehitykseen. Kyselyiden avulla selvitettiin varhaiskasvattajien toiveita ja tarpeita menetelmäkansioon liittyen sekä heidän lapsiryhmiensä vahvuuksia ja heikkouksia kaveritaidoista. Vanhemmilta kyselyn avulla taas selvitettiin toiveiden lisäksi tietotaitoa aiheeseen liittyen.
Kyselyistä tuli ilmi, että vanhemmat ja varhaiskasvattajat näkevät lapsissa samoja kehityskohteita ja vahvuuksia kaveritaitoihin liittyen. Nämä tulokset helpottivat menetelmäkansioon valikoituvien menetelmien keräämistä. Lisäksi tuli ilmi, että hyvä menetelmäkansio on helppolukuinen, nopeasti saavutettavissa ja ulkoasultaan helposti lähestyttävä. Näiden tuloksien mukaan lähdettiin työstämään kehittämistyön tuotosta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajalle kaksi menetelmäkansiota: yksi varhaiskasvattajille ja toinen lasten vanhemmille kotiin. Nämä menetelmäkansiot käsittelevät kaveritaitojen harjoittelun ja tukemisen merkitystä ja sisältävät valmiita materiaaleja harjoitteluhetkiä varten. Menetelmäkansioiden harjoitteet ovat jaoteltu kaveri-, tunne-, ryhmässä työskentelyn- sekä itsetunto- ja säätelytaitoihin. Kansiot on räätälöity vastaamaan käyttäjien tarvetta kyselyissä ilmi tulleiden toiveiden ja tarpeiden mukaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena kehittämistyönä, joka sisälsi tutkimuksellista otetta. Kehittämistyön prosessi kulki konstruktiivisen mallin mukaan, aloitus-, suunnittelu-, esi-, tarkistus- ja viimeistelyvaiheen läpi. Prosessiin kuului myös toimeksiantajan kanssa käydyt suunnittelu- ja palautekeskustelut. Opinnäytetyön tiedonhankintamenetelminä käytettiin kirjallista materiaalia sekä kahta kyselyä. Näillä menetelmillä luotiin kokonaiskuvaa lasten kaveritaidoista sekä mikä merkitys niiden harjoittelulla ja tukemisella on lapsen kehitykseen. Kyselyiden avulla selvitettiin varhaiskasvattajien toiveita ja tarpeita menetelmäkansioon liittyen sekä heidän lapsiryhmiensä vahvuuksia ja heikkouksia kaveritaidoista. Vanhemmilta kyselyn avulla taas selvitettiin toiveiden lisäksi tietotaitoa aiheeseen liittyen.
Kyselyistä tuli ilmi, että vanhemmat ja varhaiskasvattajat näkevät lapsissa samoja kehityskohteita ja vahvuuksia kaveritaitoihin liittyen. Nämä tulokset helpottivat menetelmäkansioon valikoituvien menetelmien keräämistä. Lisäksi tuli ilmi, että hyvä menetelmäkansio on helppolukuinen, nopeasti saavutettavissa ja ulkoasultaan helposti lähestyttävä. Näiden tuloksien mukaan lähdettiin työstämään kehittämistyön tuotosta.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimeksiantajalle kaksi menetelmäkansiota: yksi varhaiskasvattajille ja toinen lasten vanhemmille kotiin. Nämä menetelmäkansiot käsittelevät kaveritaitojen harjoittelun ja tukemisen merkitystä ja sisältävät valmiita materiaaleja harjoitteluhetkiä varten. Menetelmäkansioiden harjoitteet ovat jaoteltu kaveri-, tunne-, ryhmässä työskentelyn- sekä itsetunto- ja säätelytaitoihin. Kansiot on räätälöity vastaamaan käyttäjien tarvetta kyselyissä ilmi tulleiden toiveiden ja tarpeiden mukaan.