MATKAILUN KEHITTÄMINEN ALUETASOLLA: case Joniskiksen alue Liettuassa.
Matintalo, Jarmo (2023)
Matintalo, Jarmo
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108994
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108994
Tiivistelmä
Kun olin muuttamassa Liettuaan halusin perehtyä alueen matkailuun ja sen ke-hittämiseen. Päättötyöni toimeksiantajaksi valikoitui Joniskiksen matkailu- ja yritystiedotuskeskus – Joniškio turizmo ir verslo informacijos centras – JTVIC. Se vastaa alueen yritysneuvonnasta ja matkailun kehittämisestä.
Tutkimuksella halusin selvittää, miten hyvin JTVICn toiminta täyttää UNWTON määritelmän Destination Management Organisaation (DMO) tehtävistä ja mitä mieltä sidosryhmät ovat JTVICn toiminnan eri osa-alueista ja niiden tärkeydes-tä. Lisäksi kerättiin kehittämisehdotuksia toiminnan kehittämiseksi ja alueen vahvuuksia, joita voidaan hyödyntää tulevassa työssä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka lähetettiin sidosryhmille sähköpostilla ja se oli avoimena myös JTVICn facebook-sivuilla.
JTVICn toiminta on täyttää tulosten perusteella hyvin DMOlle asetut kriteerit Erityisen selkeästi tunnistettiin JTVICn rooli matkailustrategian kehittämisessä ja matkailun markkinoinnissa ja brändäämisessä, joista 85% vastaajista oli voimakkaasti samaa mieltä tai samaa mieltä. Selvästi tärkeimmät toiminnot oli-vat paikallisten palveluiden markkinointi matkailijoille ja matkailuyrittäjien ja muiden toimijoiden verkottaminen alueella, sillä ne arvioitiin erittäin tärkeiksi yli 65%. Alueen matkailun edistäminen ja alueen matkailustrategian kehittäminen tulivat seuraavina.
Kehittämisehdotuksissa korostui alueen matkailumyynnin edistäminen ja mainonta. Investointimahdollisuuksien selvittäminen ja yrittäjien neuvonta nousi myös esiin. Yhtenä keinona mainittiin alueen yrittäjien ja yhteisöjen aktivoiminen tutustumalla toisiinsa ja matkailu neuvontakeskuksen toimintaan ja mahdollisuuksiin. Varsinaisena kehittämisehdotuksena toin esiin alueen matkailua edistävän hankkeen käynnistämisen, jolla saataisiin lisää resurssia matkailun kehittämiseen lähivuosina. Alueen mahdollisuudet matkailussa nähtiin hyvänä ja kannustettiin aktiiviseen toimintaan tulevaisuudessa tärkeän elinkeinon kehittämiseen. Alueen yrittäjiin ja yrittäjäksi haluaviin sekä vuoropuheluun alueen yhteisöjen kanssa keskittyvä hanke kannattaisi laittaa suunnittelun alle.
Kyselyn mukaan matkailun kehittäminen nähdään tärkeäksi ja sen kehittämi-seen rohkaistaan. Olemassa olevilla resursseilla saatiin kyselyssä erinomainen palaute. Lisäpanostukset vaatisivat kuitenkin lisää rahoitusta ja tekijöitä. Jotta alue nousisi matkailukohteena seuraavalle tasolle lisäpanostus olisi paikallaan. Muuten kehittäminen jää liiaksi yksittäisten ihmisten vastuulle.
Asiasanat: matkailu, matkailukohde, kehittäminen, hanke, DMO Joniskis tourist and business information center – Joniskio turizmo ir verslo in-formacijos centras, - JTVIC is responsible for business counseling and tourism development.
The objective of this study was to find out how well JTVIC operations meet to the definition of tasks of Destination management organisation (DMO) as de-fined by UNWTO and what stakeholders think about various operations sectors of JTVIC action sectors and their importance. In addition development pro-posals were gathered for development of operations and local strengths were asked for future work. The study was carried out as a web survey which was sent to stakeholders, and it was also open on JTVIC Facebook pages.
According to the survey JTVIC actions fulfill the criteria set for DMO well. Es-pecially, the role of JTVIC in tourism strategy development and marketing and branding was clear, as 85% of respondents agreed or strongly agreed with this. Clearly, the most important activities were marketing local services for tourists and networking of entrepreneurs and other actors in the region. They were es-timated as very important by 65% of respondents. Advancing tourism in the re-gion and development of local tourism strategy were the next most important.
Tourism sales promotion and advertising were highlighted in development pro-posals. Unraveling investment possibilities and guidance for entrepreneurs were also mentioned. Activating entrepreneurs and local communities to famil-iarize themselves with each other and JTVIC actions and possibilities was also suggested.
The suggestion for development proposal was that a special project for tourism development should be launched so that additional resources could be re-ceived for tourism development in near future.
Local possibilities in tourism were seen as good and respondents encouraged to development of them. A project focusing on entrepreneurs and wannabe en-trepreneurs and the dialogue between local communities should be planned. The survey indicates the importance of tourism development. Feedback for present actions was excellent. Additional investments and staff are needed so that the region could be enhanced a resort or else the development remains a responsibility of few people.
Keywords: tourism, destination, development, project, DMO
Tutkimuksella halusin selvittää, miten hyvin JTVICn toiminta täyttää UNWTON määritelmän Destination Management Organisaation (DMO) tehtävistä ja mitä mieltä sidosryhmät ovat JTVICn toiminnan eri osa-alueista ja niiden tärkeydes-tä. Lisäksi kerättiin kehittämisehdotuksia toiminnan kehittämiseksi ja alueen vahvuuksia, joita voidaan hyödyntää tulevassa työssä. Tutkimus toteutettiin verkkokyselynä, joka lähetettiin sidosryhmille sähköpostilla ja se oli avoimena myös JTVICn facebook-sivuilla.
JTVICn toiminta on täyttää tulosten perusteella hyvin DMOlle asetut kriteerit Erityisen selkeästi tunnistettiin JTVICn rooli matkailustrategian kehittämisessä ja matkailun markkinoinnissa ja brändäämisessä, joista 85% vastaajista oli voimakkaasti samaa mieltä tai samaa mieltä. Selvästi tärkeimmät toiminnot oli-vat paikallisten palveluiden markkinointi matkailijoille ja matkailuyrittäjien ja muiden toimijoiden verkottaminen alueella, sillä ne arvioitiin erittäin tärkeiksi yli 65%. Alueen matkailun edistäminen ja alueen matkailustrategian kehittäminen tulivat seuraavina.
Kehittämisehdotuksissa korostui alueen matkailumyynnin edistäminen ja mainonta. Investointimahdollisuuksien selvittäminen ja yrittäjien neuvonta nousi myös esiin. Yhtenä keinona mainittiin alueen yrittäjien ja yhteisöjen aktivoiminen tutustumalla toisiinsa ja matkailu neuvontakeskuksen toimintaan ja mahdollisuuksiin. Varsinaisena kehittämisehdotuksena toin esiin alueen matkailua edistävän hankkeen käynnistämisen, jolla saataisiin lisää resurssia matkailun kehittämiseen lähivuosina. Alueen mahdollisuudet matkailussa nähtiin hyvänä ja kannustettiin aktiiviseen toimintaan tulevaisuudessa tärkeän elinkeinon kehittämiseen. Alueen yrittäjiin ja yrittäjäksi haluaviin sekä vuoropuheluun alueen yhteisöjen kanssa keskittyvä hanke kannattaisi laittaa suunnittelun alle.
Kyselyn mukaan matkailun kehittäminen nähdään tärkeäksi ja sen kehittämi-seen rohkaistaan. Olemassa olevilla resursseilla saatiin kyselyssä erinomainen palaute. Lisäpanostukset vaatisivat kuitenkin lisää rahoitusta ja tekijöitä. Jotta alue nousisi matkailukohteena seuraavalle tasolle lisäpanostus olisi paikallaan. Muuten kehittäminen jää liiaksi yksittäisten ihmisten vastuulle.
Asiasanat: matkailu, matkailukohde, kehittäminen, hanke, DMO
The objective of this study was to find out how well JTVIC operations meet to the definition of tasks of Destination management organisation (DMO) as de-fined by UNWTO and what stakeholders think about various operations sectors of JTVIC action sectors and their importance. In addition development pro-posals were gathered for development of operations and local strengths were asked for future work. The study was carried out as a web survey which was sent to stakeholders, and it was also open on JTVIC Facebook pages.
According to the survey JTVIC actions fulfill the criteria set for DMO well. Es-pecially, the role of JTVIC in tourism strategy development and marketing and branding was clear, as 85% of respondents agreed or strongly agreed with this. Clearly, the most important activities were marketing local services for tourists and networking of entrepreneurs and other actors in the region. They were es-timated as very important by 65% of respondents. Advancing tourism in the re-gion and development of local tourism strategy were the next most important.
Tourism sales promotion and advertising were highlighted in development pro-posals. Unraveling investment possibilities and guidance for entrepreneurs were also mentioned. Activating entrepreneurs and local communities to famil-iarize themselves with each other and JTVIC actions and possibilities was also suggested.
The suggestion for development proposal was that a special project for tourism development should be launched so that additional resources could be re-ceived for tourism development in near future.
Local possibilities in tourism were seen as good and respondents encouraged to development of them. A project focusing on entrepreneurs and wannabe en-trepreneurs and the dialogue between local communities should be planned. The survey indicates the importance of tourism development. Feedback for present actions was excellent. Additional investments and staff are needed so that the region could be enhanced a resort or else the development remains a responsibility of few people.
Keywords: tourism, destination, development, project, DMO