Ravintolapalveluiden merkitys majoituskohdetta valittaessa
Wacklin, Oskari (2023)
Wacklin, Oskari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305108988
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee ravintolapalveluiden merkitystä majoituskohdetta varattaessa ja se on toteutettu yhteistyössä Lapland Hotelsin kanssa. Työn tavoitteena on selvittää kuinka suuri merkitys ravintolapalveluilla ja niiden laadulla on majoituskohdetta varattaessa, mikä mielletään laadukkaaksi ja minkälaista ravintolakokemusta majoituskohteissa toivotaan.
Elämyksellisen majoituksen tarjoamisen lisäksi Lapland Hotels on panostanut myös ruokatuotteeseensa ja saanut siitä myös useita tunnustuksia. Majoitus ja ruoka ovatkin matkailijan perustarpeita, ja monesti edellä mainitut löytyvät saman katon alta. Ruokamatkailun viime vuosikymmeninä kasvaneen suosion myötä myös majoituskohteiden ravintolat ovat muuttaneet muotoaan. Ruokamatkailu on tutkittu aihe, mutta majoituskohteen merkityksestä ruokamatkailijoille tai ravintolapalvelujen merkityksestä majoituskohteessa ei ole juuri teoriaa. Vaikka suurin osa matkailijoista tänä päivänä katsookin ruoan ja sen ympärille liitettävien aktiviteettien olevan tärkeä osa matkaa, on syytä ottaa huomioon, että toisessa ääripäässä ovat ihmiset, joille ruoka on vain polttoainetta ja näidenkin väliin jää suuri joukko ihmisiä, joita majoituskohteet ja niiden ravintolapalvelut joutuvat palvelemaan.
Työn tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena maaliskuussa 2023. Kyselyyn kertyi 109 vastausta. Kyselyn tuloksista selvisi, että vastaajat arvostavat ravintolapalveluita majoituskohdetta varattaessa enemmän kuin majoituskohteen muita palveluita. Aamiaisen laadun merkitys majoituskohdetta varatessa korostui erityisesti. Ravintolapalveluiden laadun katsottiin muodostuvan ennen kaikkea hyvästä ruoasta, ystävällisestä palvelusta sekä yleisestä tunnelmasta. Majoituskohteen ravintolapalvelujen toivottiin tarjoavan ennen kaikkea elämyksellisyyttä, vastuullisia raaka-aineita sekä mahdollisuutta ruokailla rauhassa. Ruokamatkailijoiksi itsensä mieltävien vastaukset mukailivat edellä mainittuja, mutta kannat olivat vahvempia.
Tulokset osoittavat Lapland Hotelsin ravintolakonseptin vastaavan hyvin kyselyn vastaajien mieltymyksiin. Tuloksia voidaan hyödyntää etenkin Lapland Hotelsin kaupunkihotellien ravintolakonseptin jatkokehittämisessä, kuin myös ruokamatkailustrategioiden laatimiseen.
Elämyksellisen majoituksen tarjoamisen lisäksi Lapland Hotels on panostanut myös ruokatuotteeseensa ja saanut siitä myös useita tunnustuksia. Majoitus ja ruoka ovatkin matkailijan perustarpeita, ja monesti edellä mainitut löytyvät saman katon alta. Ruokamatkailun viime vuosikymmeninä kasvaneen suosion myötä myös majoituskohteiden ravintolat ovat muuttaneet muotoaan. Ruokamatkailu on tutkittu aihe, mutta majoituskohteen merkityksestä ruokamatkailijoille tai ravintolapalvelujen merkityksestä majoituskohteessa ei ole juuri teoriaa. Vaikka suurin osa matkailijoista tänä päivänä katsookin ruoan ja sen ympärille liitettävien aktiviteettien olevan tärkeä osa matkaa, on syytä ottaa huomioon, että toisessa ääripäässä ovat ihmiset, joille ruoka on vain polttoainetta ja näidenkin väliin jää suuri joukko ihmisiä, joita majoituskohteet ja niiden ravintolapalvelut joutuvat palvelemaan.
Työn tutkimusosuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena maaliskuussa 2023. Kyselyyn kertyi 109 vastausta. Kyselyn tuloksista selvisi, että vastaajat arvostavat ravintolapalveluita majoituskohdetta varattaessa enemmän kuin majoituskohteen muita palveluita. Aamiaisen laadun merkitys majoituskohdetta varatessa korostui erityisesti. Ravintolapalveluiden laadun katsottiin muodostuvan ennen kaikkea hyvästä ruoasta, ystävällisestä palvelusta sekä yleisestä tunnelmasta. Majoituskohteen ravintolapalvelujen toivottiin tarjoavan ennen kaikkea elämyksellisyyttä, vastuullisia raaka-aineita sekä mahdollisuutta ruokailla rauhassa. Ruokamatkailijoiksi itsensä mieltävien vastaukset mukailivat edellä mainittuja, mutta kannat olivat vahvempia.
Tulokset osoittavat Lapland Hotelsin ravintolakonseptin vastaavan hyvin kyselyn vastaajien mieltymyksiin. Tuloksia voidaan hyödyntää etenkin Lapland Hotelsin kaupunkihotellien ravintolakonseptin jatkokehittämisessä, kuin myös ruokamatkailustrategioiden laatimiseen.