Musikskapande i grundskolan: en kvalitativ studie om musikskapande som en del av musikundervisningen i grundskolan
Sirén, Josefin (2023)
Sirén, Josefin
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109057
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109057
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on saada näkemys siitä, miten musiikintekoa voidaan käyttää osana peruskoulun musiikkikasvatusta ja miten eri opettajat toimivat musiikinteossa opetussuunnitelman vaatimusten mukaisesti.
Tutkimuskysymykseni ovat: "Millä tavoin musiikintekoa voidaan käyttää ala-asteen musiikkikasvatuksen teemana?", "Mitä haasteita on opetussuunnitelman musiikinteon vaatimusten mukaisesti työskentelyssä?", "Mitä etuja on ala-asteen oppilaiden mahdollisuudessa osallistua musiikintekoon?" ja "Minkälainen tarve on musiikinopettajien musiikinteon täydennyskoulutukselle?".
Vastatakseni näihin kysymyksiin määritin teoreettisia käsitteitä, jotka voidaan yhdistää musiikinteon teemaan. Esitin myös mitä musiikin aineen opetussuunnitelmassa kerrotaan musiikinteosta ja haastattelin 5 opettajaa aiheesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että musiikintekoa käytetään Suomessa eri tavoin musiikkikasvatuksessa ja että musiikinteossa ala-asteella on sekä etuja että haasteita.
Tutkimuskysymykseni ovat: "Millä tavoin musiikintekoa voidaan käyttää ala-asteen musiikkikasvatuksen teemana?", "Mitä haasteita on opetussuunnitelman musiikinteon vaatimusten mukaisesti työskentelyssä?", "Mitä etuja on ala-asteen oppilaiden mahdollisuudessa osallistua musiikintekoon?" ja "Minkälainen tarve on musiikinopettajien musiikinteon täydennyskoulutukselle?".
Vastatakseni näihin kysymyksiin määritin teoreettisia käsitteitä, jotka voidaan yhdistää musiikinteon teemaan. Esitin myös mitä musiikin aineen opetussuunnitelmassa kerrotaan musiikinteosta ja haastattelin 5 opettajaa aiheesta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että musiikintekoa käytetään Suomessa eri tavoin musiikkikasvatuksessa ja että musiikinteossa ala-asteella on sekä etuja että haasteita.