Twitch-livestriimaajien rooli vaikuttajamarkkinoinnissa
Martikainen, Kaapo (2023)
Martikainen, Kaapo
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109113
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109113
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tarkastelee Twitch-striimaajien roolia vaikuttajamarkkinoinnissa. Tutkimus käsittelee yleisesti vaikuttajamarkkinointia, livestriimausta ja Twitch-alustaa, ja sen pääongelmana on, miksi Twitch-striimaajia tulisi hyödyntää vaikuttajamarkkinoinnissa. Tutkimuksen alaongelmina on tarkastella, miten tämä vaikuttajamarkkinointi ilmenee sekä mitkä tekijät vaikuttavat livestriimaajan valikoitumiseen vaikuttajamarkkinointikampanjaan.
Työ sisältää teoriaosuuden, jossa käydään läpi livestriimausta, Twitch-alustaa ja vaikuttajamarkkinointia. Erityistä huomiota kiinnitetään livestriimaukseen vaikuttajamarkkinoinnissa ja sen konkreettisiin ilmenemismuotoihin. Tutkimuksessa haastateltiin viittä alan asiantuntijaa, jotka ovat markkinoinnin sisällöntuottajia, brändin edustajia, jotka haluavat markkinoida tuotteitaan sekä vaikuttajamarkkinointitoimiston edustaja. Haastattelujen vastaukset toimivat teoriaosuuden tukena tietolähteenä empiirisessä tutkimuksessa.
Opinnäytetyö on ajankohtainen, sillä Twitch on kasvattanut suosiotaan ja vaikuttajamarkkinointi on merkittävä markkinointimuoto. Tutkimuksen käyttämät menetelmät ovat laadullisia haastatteluja.
Opinnäytetyöhön on tehty rajauksia, jotka keskittyvät Twitch-striimaajien rooliin vaikuttajamarkkinoinnissa. Työssä ei käsitellä muita livestriimausalustoja tai muita vaikuttajamarkkinoinnin muotoja. Lisäksi haastatteluihin valittiin viisi alan asiantuntijaa, joiden kokemus ja näkemykset rajautuvat pääasiassa suomalaiseen markkinaan. Työn rajausten vuoksi on esitetty jatkotutkimusehdotuksia, joissa voitaisiin laajentaa tutkimusta kattamaan esimerkiksi muita markkina-alueita tai muita vaikuttajamarkkinoinnin muotoja.
Tutkimustulokset osoittavat, että Twitch-striimaajat voivat tavoittaa suuren ja sitoutuneen yleisön, joka on kiinnostunut heidän sisällöstään ja sitoutunut heihin. Twitchin yhteisöllinen luonne mahdollistaa merkittävien vaikuttajamarkkinointikampanjoiden luomisen, jotka voivat saada aikaan merkittävää vaikutusta tuotteen tai palvelun myynnissä. Lisäksi Twitchin monipuolisuus alustana mahdollistaa brändeille laajan markkinointikampanjan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Twitch-striimaajat ovat potentiaalisia vaikuttajia vaikuttajamarkkinoinnissa. Brändit voivat hyödyntää Twitch-alustan mahdollisuuksia ja yhteisöllisyyttä luodakseen markkinointikampanjoita. Tutkimuksen tulokset auttavat ymmärtämään Twitch-striimaajien roolia vaikuttajamarkkinoinnissa.
Työ sisältää teoriaosuuden, jossa käydään läpi livestriimausta, Twitch-alustaa ja vaikuttajamarkkinointia. Erityistä huomiota kiinnitetään livestriimaukseen vaikuttajamarkkinoinnissa ja sen konkreettisiin ilmenemismuotoihin. Tutkimuksessa haastateltiin viittä alan asiantuntijaa, jotka ovat markkinoinnin sisällöntuottajia, brändin edustajia, jotka haluavat markkinoida tuotteitaan sekä vaikuttajamarkkinointitoimiston edustaja. Haastattelujen vastaukset toimivat teoriaosuuden tukena tietolähteenä empiirisessä tutkimuksessa.
Opinnäytetyö on ajankohtainen, sillä Twitch on kasvattanut suosiotaan ja vaikuttajamarkkinointi on merkittävä markkinointimuoto. Tutkimuksen käyttämät menetelmät ovat laadullisia haastatteluja.
Opinnäytetyöhön on tehty rajauksia, jotka keskittyvät Twitch-striimaajien rooliin vaikuttajamarkkinoinnissa. Työssä ei käsitellä muita livestriimausalustoja tai muita vaikuttajamarkkinoinnin muotoja. Lisäksi haastatteluihin valittiin viisi alan asiantuntijaa, joiden kokemus ja näkemykset rajautuvat pääasiassa suomalaiseen markkinaan. Työn rajausten vuoksi on esitetty jatkotutkimusehdotuksia, joissa voitaisiin laajentaa tutkimusta kattamaan esimerkiksi muita markkina-alueita tai muita vaikuttajamarkkinoinnin muotoja.
Tutkimustulokset osoittavat, että Twitch-striimaajat voivat tavoittaa suuren ja sitoutuneen yleisön, joka on kiinnostunut heidän sisällöstään ja sitoutunut heihin. Twitchin yhteisöllinen luonne mahdollistaa merkittävien vaikuttajamarkkinointikampanjoiden luomisen, jotka voivat saada aikaan merkittävää vaikutusta tuotteen tai palvelun myynnissä. Lisäksi Twitchin monipuolisuus alustana mahdollistaa brändeille laajan markkinointikampanjan.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Twitch-striimaajat ovat potentiaalisia vaikuttajia vaikuttajamarkkinoinnissa. Brändit voivat hyödyntää Twitch-alustan mahdollisuuksia ja yhteisöllisyyttä luodakseen markkinointikampanjoita. Tutkimuksen tulokset auttavat ymmärtämään Twitch-striimaajien roolia vaikuttajamarkkinoinnissa.