Länsi-Uudenmaan matkailuyritysten verkostoitumisen ja yhteistyön kehittäminen
Sairanen, Eija (2023)
Sairanen, Eija
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109153
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109153
Tiivistelmä
Tämä opinnäyte on produktiivinen kehittämistyö, jonka tarkoituksena oli edistää Länsi-Uudenmaan matkailuyritysten verkostoitumista ja yhteistyön parantamista. Tavoitteena oli myös kerätä tietoa ja tuottaa toimeksiantajalle kehitysehdotuksia, miten jatkossa kehittää alueen matkailuyritysten verkostoitumista ja yhteistyötä.
Yhteistyön ja verkostoitumisen parantamisen keinoksi valittiin tapahtuman järjestäminen. Tutkimuskysymykset käsittivät, miten tukea matkailuyritysten yhteistyön ja verkostoitumisen parantamista sekä millaiset tapahtumat edistävät verkostoitumisen ja verkostoitumisen parantamista. Tämän lisäksi haluttiin tutkia palautekyselyin, mitä mieltä osallistujat olivat tapahtumista. Tapahtumia suunniteltiin kaksi, Yhdessä olemme enemmän! -valmennus ja Matkailun Yritystreffit -verkostoitumistapahtuma. Näistä tapahtumista toteutui vain ensimmäinen. Toinen jouduttiin perumaan viime hetkillä vähäisen osallistujamäärän takia. Palautekyselyitä tehtiin kuitenkin kaksi; yksi toteutuneen tapahtuman osallistujille ja yksi peruuntuneen tapahtuman potentiaalisille osallistujille, vähäisen kiinnostuksen syiden selvittämiseksi.
Opinnäytteessä käytettiin kehittämisen lähestymistapana PDCA-mallia. Aineistonkeruumenetelmänä oli palautekyselyt. Palautekyselyssä mitattiin tunnekokemusta PANAS-mallilla, ja asiakaskokemusta NPS-suositteluindeksillä. Tämän lisäksi muutama kysymys kuvattiin määrällisesti, ja avoimet kysymykset analysoitiin, soveltuvin osin, laadullisella sisällönanalyysilla.
Yhdessä olemme enemmän! -valmennuksen palautekyselyn tulokset osoittivat, että valmennustyyppinen tapahtuma oli osallistujien mielestä onnistunut. Valmennuksen myötä ymmärrettiin, että yhteistyö ja verkostoituminen voivat helpottaa yrittäjän taakkaa ja edistää liiketoimintaa. Matkailun Yritystreffit -palautekysely tuotti paljon tietoa siitä, minkälaisia tapahtumia yrittäjät alueella toivovat jatkossa. Palautekyselyjen analyysi johti kahteen uuteen malliin. Yksi malli kuvasi verkostoitumisen ja yhteistyön parantamisen mahdollisuuksia, haasteita ja keinoja. Toinen malli kokosi toimeksiantajalle kehitysehdotukset ja keinot, miten parantaa yhteistyötä ja verkostoitumista jatkossa sekä miten lisätä osallistujien määrää. This thesis is a productive development work. The purpose was to promote the networking of tourism companies in Western Uusimaa and improve their cooperation. The goal was also to gather information and produce development proposals for the client on how to develop the networking and cooperation of tourism companies in the region in the future.
Organizing an event was chosen as tool for improving cooperation and networking. The research questions included how to support the improvement of cooperation and networking of tourism companies, and what kind of events promote these things. In addition to this, feedback surveys were made to investigate what the participants thought about the events. Two events were planned, a coaching event and a networking event. Only the first of these was implemented, and the second had to be cancelled due to the low number of participants. Two feedback surveys were conducted; one for the participants of the first event and one for the potential participants of the cancelled event, to clarify the lack of interest.
In the thesis the PDCA-model was used as a development approach. The data collection method was feedback surveys. The feedback survey measured emotional experience using the PANAS-model, and customer experience using the NPS-recommendation index. In addition to this, some questions were quantitatively described, and the open questions were analyzed with qualitative content analysis.
The results showed that the coaching-type event was successful. The participants understood that cooperation and networking can, for example, ease the entrepreneur's burden and promote business. The feedback considering the cancelled networking event produced information about what kind of events entrepreneurs hope for in the future. The analysis led to two models. The first model describes the possibilities, challenges, and ways to improve networking and cooperation. The second model compiles development proposals for the client about ways to improve cooperation and networking in the future.
Yhteistyön ja verkostoitumisen parantamisen keinoksi valittiin tapahtuman järjestäminen. Tutkimuskysymykset käsittivät, miten tukea matkailuyritysten yhteistyön ja verkostoitumisen parantamista sekä millaiset tapahtumat edistävät verkostoitumisen ja verkostoitumisen parantamista. Tämän lisäksi haluttiin tutkia palautekyselyin, mitä mieltä osallistujat olivat tapahtumista. Tapahtumia suunniteltiin kaksi, Yhdessä olemme enemmän! -valmennus ja Matkailun Yritystreffit -verkostoitumistapahtuma. Näistä tapahtumista toteutui vain ensimmäinen. Toinen jouduttiin perumaan viime hetkillä vähäisen osallistujamäärän takia. Palautekyselyitä tehtiin kuitenkin kaksi; yksi toteutuneen tapahtuman osallistujille ja yksi peruuntuneen tapahtuman potentiaalisille osallistujille, vähäisen kiinnostuksen syiden selvittämiseksi.
Opinnäytteessä käytettiin kehittämisen lähestymistapana PDCA-mallia. Aineistonkeruumenetelmänä oli palautekyselyt. Palautekyselyssä mitattiin tunnekokemusta PANAS-mallilla, ja asiakaskokemusta NPS-suositteluindeksillä. Tämän lisäksi muutama kysymys kuvattiin määrällisesti, ja avoimet kysymykset analysoitiin, soveltuvin osin, laadullisella sisällönanalyysilla.
Yhdessä olemme enemmän! -valmennuksen palautekyselyn tulokset osoittivat, että valmennustyyppinen tapahtuma oli osallistujien mielestä onnistunut. Valmennuksen myötä ymmärrettiin, että yhteistyö ja verkostoituminen voivat helpottaa yrittäjän taakkaa ja edistää liiketoimintaa. Matkailun Yritystreffit -palautekysely tuotti paljon tietoa siitä, minkälaisia tapahtumia yrittäjät alueella toivovat jatkossa. Palautekyselyjen analyysi johti kahteen uuteen malliin. Yksi malli kuvasi verkostoitumisen ja yhteistyön parantamisen mahdollisuuksia, haasteita ja keinoja. Toinen malli kokosi toimeksiantajalle kehitysehdotukset ja keinot, miten parantaa yhteistyötä ja verkostoitumista jatkossa sekä miten lisätä osallistujien määrää.
Organizing an event was chosen as tool for improving cooperation and networking. The research questions included how to support the improvement of cooperation and networking of tourism companies, and what kind of events promote these things. In addition to this, feedback surveys were made to investigate what the participants thought about the events. Two events were planned, a coaching event and a networking event. Only the first of these was implemented, and the second had to be cancelled due to the low number of participants. Two feedback surveys were conducted; one for the participants of the first event and one for the potential participants of the cancelled event, to clarify the lack of interest.
In the thesis the PDCA-model was used as a development approach. The data collection method was feedback surveys. The feedback survey measured emotional experience using the PANAS-model, and customer experience using the NPS-recommendation index. In addition to this, some questions were quantitatively described, and the open questions were analyzed with qualitative content analysis.
The results showed that the coaching-type event was successful. The participants understood that cooperation and networking can, for example, ease the entrepreneur's burden and promote business. The feedback considering the cancelled networking event produced information about what kind of events entrepreneurs hope for in the future. The analysis led to two models. The first model describes the possibilities, challenges, and ways to improve networking and cooperation. The second model compiles development proposals for the client about ways to improve cooperation and networking in the future.