Sukupuolittuneisuus ja yrittäjäidentiteetti naisyrittäjän näkökulmasta
Salo, Minna (2023)
Salo, Minna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109214
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sukupuolittuneisuutta ja yrittäjäidentiteetin rakentumista naisyrittäjän näkökulmasta. Tutkimuksessa kartoitetaan sukupuolittuneisuuteen ja yrittäjäidentiteettiin vaikuttavia tekijöitä ja selvitetään naisyrittäjien subjektiivisia kokemuksia maskuliiniseksi luonnehditulla yrittäjyyden kentällä. Tarkoituksena on ymmärtää naisyrittäjyyteen liittyviä epäkohtia ja epätasa-arvoisuuteen liittyviä tekijöitä. Tutkimus vastaa kysymyksiin, kokevatko naiset yrittäjyydessä sukupuolittuneisuutta, mitä naiseus merkitsee naisyrittäjälle, miten naiset näkevät yrittäjyyden toiminnallisen ympäristön ja mitkä tekijät vaikuttavat naisten yrittäjäidentiteetin rakentumiseen.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, jossa kirjallisen aineiston avulla selvitetään naisyrittäjyyden sukupuolittuneisuuden ja identiteettien rakentumisen taustoja ja teorioita. Tutkimusosio toteutettiin laadullisena tutkimuksena Webropol-kyselytyökalun avulla kartoittaen naisyrittäjien yrittäjyyden sukupuolittuneisuuteen ja yrittäjäidentiteetin rakentumiseen liittyviä omakohtaisia kokemuksia. Tutkimuksen kohteena ovat naisyrittäjät, ja tutkimusotanta koostuu Facebookin Naisyrittäjät ja Yrittäjänaiset ryhmien jäsenistä. Tutkimustuloksia analysointiin teemoittelulla, jossa havainnoitiin ja kirjattiin esille nousseet asiat. Tutkimusaineisto koostui kymmenestä vastaajasta, mikä tekee aineistosta pienen, mutta riittävän laadulliseen tutkimukseen. Huolimatta aineiston pienestä koosta tutkimustulokset antoivat vastaukset tutkimukselle asetettuihin kysymyksiin sekä tukivat aikaisempien tutkimusten tuloksia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sukupuolittuneisuutta esiintyy yrittäjyydessä. Havaintona nousi esille osalle naisyrittäjistä ilmenevä sukupuolittuneisuuden mahdollinen tunnistamattomuus tai sen kieltäminen. Sukupuolinen eriytyminen tunnistettiin paremmin syrjinnän ja epätasa-arvon kokemisen yhteydessä. Osa tutkimukseen osallistuneista olivat kohdanneet eriarvoista kohtelua ja jopa syrjintää. Naiseus koettiin yrittäjyydessä ristiriitaisesti. Toisille naiseus on voimavara, kun taas toiset eivät halua korostaa naiseutta yrittäjyydessä. Toiminnallinen ympäristö nähdään kohtuullisen hyvänä mutta haasteellisena. Haasteita tuovat moninaiset ympäristölliset tekijät, jotka vaikuttavat pääosin pienyrittäjinä toimivien naisyrittäjien toimintaan sekä heidän eri rooleihinsa kohdistuvista odotuksista. Puolison ja perheen tuki korostuu tutkimusten vastauksissa. Naisten yrittäjäidentiteetti on vahva ja merkit naisten voimaantumisesta on nähtävissä. Naisen yrittäjäidentiteetti rakentuu monista eri rooleista kuten äitiys, sukupuoli ja yrittäjä. Tutkimuksen mukaan naisyrittäjät kokevat olevansa muun muassa osaavia ja vahvoja, ja he ovat verkostoituneet hyvin.
Opinnäytetyö koostuu teoreettisesta osuudesta, jossa kirjallisen aineiston avulla selvitetään naisyrittäjyyden sukupuolittuneisuuden ja identiteettien rakentumisen taustoja ja teorioita. Tutkimusosio toteutettiin laadullisena tutkimuksena Webropol-kyselytyökalun avulla kartoittaen naisyrittäjien yrittäjyyden sukupuolittuneisuuteen ja yrittäjäidentiteetin rakentumiseen liittyviä omakohtaisia kokemuksia. Tutkimuksen kohteena ovat naisyrittäjät, ja tutkimusotanta koostuu Facebookin Naisyrittäjät ja Yrittäjänaiset ryhmien jäsenistä. Tutkimustuloksia analysointiin teemoittelulla, jossa havainnoitiin ja kirjattiin esille nousseet asiat. Tutkimusaineisto koostui kymmenestä vastaajasta, mikä tekee aineistosta pienen, mutta riittävän laadulliseen tutkimukseen. Huolimatta aineiston pienestä koosta tutkimustulokset antoivat vastaukset tutkimukselle asetettuihin kysymyksiin sekä tukivat aikaisempien tutkimusten tuloksia.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että sukupuolittuneisuutta esiintyy yrittäjyydessä. Havaintona nousi esille osalle naisyrittäjistä ilmenevä sukupuolittuneisuuden mahdollinen tunnistamattomuus tai sen kieltäminen. Sukupuolinen eriytyminen tunnistettiin paremmin syrjinnän ja epätasa-arvon kokemisen yhteydessä. Osa tutkimukseen osallistuneista olivat kohdanneet eriarvoista kohtelua ja jopa syrjintää. Naiseus koettiin yrittäjyydessä ristiriitaisesti. Toisille naiseus on voimavara, kun taas toiset eivät halua korostaa naiseutta yrittäjyydessä. Toiminnallinen ympäristö nähdään kohtuullisen hyvänä mutta haasteellisena. Haasteita tuovat moninaiset ympäristölliset tekijät, jotka vaikuttavat pääosin pienyrittäjinä toimivien naisyrittäjien toimintaan sekä heidän eri rooleihinsa kohdistuvista odotuksista. Puolison ja perheen tuki korostuu tutkimusten vastauksissa. Naisten yrittäjäidentiteetti on vahva ja merkit naisten voimaantumisesta on nähtävissä. Naisen yrittäjäidentiteetti rakentuu monista eri rooleista kuten äitiys, sukupuoli ja yrittäjä. Tutkimuksen mukaan naisyrittäjät kokevat olevansa muun muassa osaavia ja vahvoja, ja he ovat verkostoituneet hyvin.