Miljöbestämmelser i Ålands skärgårdstrafik
von Frenckell, Filip (2023)
von Frenckell, Filip
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305098723
Tiivistelmä
Den här studien undersöker hur Ålands skärgårdstrafik anpassar sig till dagens och framtidens miljöbestämmelser. Studien belyser också hur landskapsregeringen ser på att förnya flottan till miljövänligare fartyg på sikt för att minska utsläppen.
Syftet med arbetet är att besvara forskningsfrågorna: Hur kan man göra trafiken mer miljövänlig i framtiden? Vilka utmaningar finns det för att förnya fartygen i den åländska skärgårdens flotta? Vad kan göras för att minska utsläppen från fartygen?
I den empiriska delen av arbetet utfördes två intervjuer, en respondent från den privata sektorn av skärgårdstrafiken med lång erfarenhet inom rederiverksamhet, och den andra från Ålands Landskapsregering som har stor insyn i Ålands skärgårdstrafik. I och med att rutterna subventioneras av Ålands Landskapsregering till privata rederier som sköter driften var det intressant att jämföra svaren.
I resultat framkommer att det är flera faktorer som gör att den åländska skärgårdsflottan saknar en standard som man kan förvänta sig av en modern och miljövänlig flotta idag. Det är också faktorer som ekonomi, infrastrukturen i Ålands skärgård och politik som styr utvecklingen av skärgårdstrafiken. Den åländska skärgårdstrafiken är undantagna från EU:s handelsrättssystem, vilket gör att det inte läggs hårdare krav för att göra trafiken miljövänligare.
Syftet med arbetet är att besvara forskningsfrågorna: Hur kan man göra trafiken mer miljövänlig i framtiden? Vilka utmaningar finns det för att förnya fartygen i den åländska skärgårdens flotta? Vad kan göras för att minska utsläppen från fartygen?
I den empiriska delen av arbetet utfördes två intervjuer, en respondent från den privata sektorn av skärgårdstrafiken med lång erfarenhet inom rederiverksamhet, och den andra från Ålands Landskapsregering som har stor insyn i Ålands skärgårdstrafik. I och med att rutterna subventioneras av Ålands Landskapsregering till privata rederier som sköter driften var det intressant att jämföra svaren.
I resultat framkommer att det är flera faktorer som gör att den åländska skärgårdsflottan saknar en standard som man kan förvänta sig av en modern och miljövänlig flotta idag. Det är också faktorer som ekonomi, infrastrukturen i Ålands skärgård och politik som styr utvecklingen av skärgårdstrafiken. Den åländska skärgårdstrafiken är undantagna från EU:s handelsrättssystem, vilket gör att det inte läggs hårdare krav för att göra trafiken miljövänligare.