Interaktiivinen sovellus Pepper-robotille
Hyttinen, Aleksi (2023)
Hyttinen, Aleksi
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109152
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109152
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustuttiin Pepper-robotin ohjelmoimiseen käyttäen Kotlin-ohjelmointikieltä. Pepper on puolihumanoidirobotti, joka on suunniteltu vuorovaikutukseen ihmisten kanssa. Pepper pystyy tunnistamaan ihmisen kasvot, liikkumaan itsenäisesti sekä käymään keskustelua ihmisten kanssa. Työn tekninen raportti on suunnattu pääasiassa ohjelmointia opiskeleville, sillä siinä käsitellään sovelluksen suunnittelua ja toteutusta sekä erilaisia mahdollisuuksia Pepperin ohjelmoimiseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sovellus, jota voitaisiin hyödyntää sosiaali- ja terveysalan opetuksessa, sekä Tampereen ammattikorkeakoulun Sote Virtual Labia esiteltäessä. Sovelluksen tekohetkellä Pepperissä ei ollut juurikaan sovelluksia, jotka hyödyntäisivät sen lukuisia toimintoja.
Sovellus jakautui kahteen osaan, Sote Virtual Labin esittelyyn ja muistia virkistävään sananlaskupeliin. Esittelyosassa Pepperin kanssa voi keskustella labin lukuisista eri laitteista. Pepperiltä voi kysyä tietystä laitteesta tietoa ja se osaa vastata lyhyellä kuvauksella. Sovelluksen käyttöliittymässä näkyy jokaisen laitteen kuva ja nimi, joka helpottaa niistä kysymistä. Pepper voi myös äänikomennolla liikkua ihmisen luokse, jolloin se voidaan viedä sillä hetkellä esiteltävän laitteen luokse.
Sananlaskupelissä on 50 erilaista suomenkielistä sananlaskua, joista Pepper esittää yhden kerrallaan. Sananlaskusta on poistettu yksi sana ja pelaajan tulee valita oikea täydentävä sana kolmesta vaihtoehdosta joko käyttöliittymän tai puheentunnistuksen avulla.
Sovellus täytti toimeksiannon vaatimukset, ja toimeksiantaja on jo ottanut sovelluksen käyttöön opetuksessa. Sovellus on tarkoitettu jatkokehitettäväksi ja sen lähdekoodi on avoimesti näkyvissä. Sovelluksen on tarkoitus siirtyä jatkokehitykseen TAMKin tietotekniikan ja tietojenkäsittelyn kesäharjoittelussa oleville opiskelijoille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sovellus, jota voitaisiin hyödyntää sosiaali- ja terveysalan opetuksessa, sekä Tampereen ammattikorkeakoulun Sote Virtual Labia esiteltäessä. Sovelluksen tekohetkellä Pepperissä ei ollut juurikaan sovelluksia, jotka hyödyntäisivät sen lukuisia toimintoja.
Sovellus jakautui kahteen osaan, Sote Virtual Labin esittelyyn ja muistia virkistävään sananlaskupeliin. Esittelyosassa Pepperin kanssa voi keskustella labin lukuisista eri laitteista. Pepperiltä voi kysyä tietystä laitteesta tietoa ja se osaa vastata lyhyellä kuvauksella. Sovelluksen käyttöliittymässä näkyy jokaisen laitteen kuva ja nimi, joka helpottaa niistä kysymistä. Pepper voi myös äänikomennolla liikkua ihmisen luokse, jolloin se voidaan viedä sillä hetkellä esiteltävän laitteen luokse.
Sananlaskupelissä on 50 erilaista suomenkielistä sananlaskua, joista Pepper esittää yhden kerrallaan. Sananlaskusta on poistettu yksi sana ja pelaajan tulee valita oikea täydentävä sana kolmesta vaihtoehdosta joko käyttöliittymän tai puheentunnistuksen avulla.
Sovellus täytti toimeksiannon vaatimukset, ja toimeksiantaja on jo ottanut sovelluksen käyttöön opetuksessa. Sovellus on tarkoitettu jatkokehitettäväksi ja sen lähdekoodi on avoimesti näkyvissä. Sovelluksen on tarkoitus siirtyä jatkokehitykseen TAMKin tietotekniikan ja tietojenkäsittelyn kesäharjoittelussa oleville opiskelijoille.