Vertaistukijoiden kokemuksia vertaistuesta osana asiakkaan toipumisprosessia
Hietala, Suvi (2023)
Hietala, Suvi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202305109188
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää vertaistukijoiden kokemuksia siitä, miten he kokevat vertaistuen osana asiakkaan toipumista. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa vertaistukijoiden toiminnasta ja toiminnan merkityksestä osana asiakkaan toipumisprosessia.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistonkeruu tapahtui muotoiluluotaimen avulla, joka mahdollisti vastaajalleen luovan ilmaisun sekä vastausten pidemmän pohtimisajan. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Satasairaalan OLKA-pisteen kautta toimivat vertaistukijat, joita tutkimuksen aloitushetkellä oli 23.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksissä pyrittiin selvittämään, millainen on vertaistukijan rooli asiakkaan toipumisprosessissa sekä millaiseksi vertaistukija kokee oman toimintansa osaksi asiakkaan toipumisprosessia. Tuloksia saatiin yhteensä viideltä vertaistukijalta, jolloin vastausprosentiksi saatiin 22 prosenttia. Tuloksissa ilmeni vertaistukijoiden rooli vertaistuettavan rinnalla kulkijana. Vertaistukija mahdollistaa tuettavalle kuuntelun, keskustelun sekä yhteisten kokemusten jakamisen. Vertaistukijan oma toiminta tuettavan sairausprosessin aikana koettiin suureksi. Pienetkin asiat, kuten tuettavan kuulluksi tulemisen kokemus, katsottiin toipumisprosessia edistäväksi asiaksi. Myös vertaistuen merkitys ammattilaisilta saadun ohjeistuksen lisäksi katsottiin tärkeäksi.
Jatkotutkimusideoita aiheelle voisi olla vertaistuen hyödyt ammattilaisten tai sairastuneen läheisten näkökannalta katsottuna. Kuinka he kokevat vertaistuen hyödyt sairastuneen toipumisprosessissa. Määrällisenä tutkimuksena olisi myös mielenkiintoista nähdä vertaistukijoiden määrää suhteessa sairastuneiden määrään.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivista eli laadullista lähestymistapaa hyödyntäen. Aineistonkeruu tapahtui muotoiluluotaimen avulla, joka mahdollisti vastaajalleen luovan ilmaisun sekä vastausten pidemmän pohtimisajan. Tutkimuksen kohderyhmänä oli Satasairaalan OLKA-pisteen kautta toimivat vertaistukijat, joita tutkimuksen aloitushetkellä oli 23.
Opinnäytetyön tutkimuskysymyksissä pyrittiin selvittämään, millainen on vertaistukijan rooli asiakkaan toipumisprosessissa sekä millaiseksi vertaistukija kokee oman toimintansa osaksi asiakkaan toipumisprosessia. Tuloksia saatiin yhteensä viideltä vertaistukijalta, jolloin vastausprosentiksi saatiin 22 prosenttia. Tuloksissa ilmeni vertaistukijoiden rooli vertaistuettavan rinnalla kulkijana. Vertaistukija mahdollistaa tuettavalle kuuntelun, keskustelun sekä yhteisten kokemusten jakamisen. Vertaistukijan oma toiminta tuettavan sairausprosessin aikana koettiin suureksi. Pienetkin asiat, kuten tuettavan kuulluksi tulemisen kokemus, katsottiin toipumisprosessia edistäväksi asiaksi. Myös vertaistuen merkitys ammattilaisilta saadun ohjeistuksen lisäksi katsottiin tärkeäksi.
Jatkotutkimusideoita aiheelle voisi olla vertaistuen hyödyt ammattilaisten tai sairastuneen läheisten näkökannalta katsottuna. Kuinka he kokevat vertaistuen hyödyt sairastuneen toipumisprosessissa. Määrällisenä tutkimuksena olisi myös mielenkiintoista nähdä vertaistukijoiden määrää suhteessa sairastuneiden määrään.