Tasokkaan VIP-tilaisuuden ruokatuotannon suunnittelu ja prosessit sen takana
Tång, Joakim (2023)
Tång, Joakim
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110066
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Food Camp Finland Oy, joka vastaa kesällä järjestettävän ison VIP-tilaisuuden ruokatuotteesta. Työn tavoitteena on: suunnitella tasokkaan VIP-tilaisuuden ruokatuote, sekä tunnistaa ja kehittää niitä ruokatuotannon prosesseja, joiden avulla päästään tilaisuuden toteuttamisessa onnistuneeseen lopputulokseen. Työssä kerrotaan tapahtumien järjestämisestä, projektityöskentelystä ja ruokatuotannon ydinprosesseista. Lopputuotoksena valmistui: toteutussuunnitelma, missä produktin kuvaus ja liitteet sisältävät suunnitelman eri osa-alueet. Tämä produktiivinen opinnäytetyö valmistui toukokuussa 2023.
Ruokatuotanto on sarja prosesseja, missä suunnitellaan ruokien valmistusta, toteutusta ja seurantaa. Nämä prosessit ovat asiakkaille näkymättömiä. Vasta sen jälkeen, kun mukaan lisätään asiakaspalvelu, asiakkaalle syntyy prosessin näkyvä osa: tarjottava tuote tai palvelu. Tapahtumissa tarjoiltava ruoka vaihtelee sen mukaan, millainen tilaisuus on kyseessä ja millaisia ihmisiä tilaisuuteen osallistuu. Hyvä pitopalveluyritys osaa suunnitella oikeanlaiset ruoat tilaisuuteen, oli sitten tapahtuman luonne, teema, ajankohta tai tapahtumapaikka mikä tahansa. Lisäksi suunnittelua ohjaa yrityksen oma liikeidea ja strategiat.
Tapahtumaa varten muodostettiin projektiryhmä, mikä vastasi tilaisuuden suunnittelusta ja myöhemmin sen käytännön toteutuksesta. Kaikki projektiryhmän jäsenet eivät työskentele päivittäin samassa yrityksessä, siksi projektityöskentelyssä käytettiin digitaalista alustaa, minkä avulla kaikki projektiin osallistuvat henkilöt pysyivät ajan tasalla projektin edetessä.
Valloillaan olevan maailmantilanteen ja kallistuneiden raaka-ainekustannusten vuoksi, jouduimme miettimään menusuunnittelussa, miten voisimme tehostaa niitä ruokatuotannon prosessin vaiheita, joilla on suora vaikutus menun hintaan. Kehitimme konseptin, jonka avulla saisimme karsittua merkittävästi työtunteja ja tällä puolestaan kompensoisimme hintojen nousua, ilman että joutuisimme tekemään minkäänlaisia kompromisseja ruoan laadun suhteen.
Syntyi katuruokainspiroitu menu, mikä on toteutettavissa suurelle määrälle vieraita ja samalla sen valmistus on siitä vastaavalle yritykselle taloudellisesti kannattavaa.
Ruokatuotanto on sarja prosesseja, missä suunnitellaan ruokien valmistusta, toteutusta ja seurantaa. Nämä prosessit ovat asiakkaille näkymättömiä. Vasta sen jälkeen, kun mukaan lisätään asiakaspalvelu, asiakkaalle syntyy prosessin näkyvä osa: tarjottava tuote tai palvelu. Tapahtumissa tarjoiltava ruoka vaihtelee sen mukaan, millainen tilaisuus on kyseessä ja millaisia ihmisiä tilaisuuteen osallistuu. Hyvä pitopalveluyritys osaa suunnitella oikeanlaiset ruoat tilaisuuteen, oli sitten tapahtuman luonne, teema, ajankohta tai tapahtumapaikka mikä tahansa. Lisäksi suunnittelua ohjaa yrityksen oma liikeidea ja strategiat.
Tapahtumaa varten muodostettiin projektiryhmä, mikä vastasi tilaisuuden suunnittelusta ja myöhemmin sen käytännön toteutuksesta. Kaikki projektiryhmän jäsenet eivät työskentele päivittäin samassa yrityksessä, siksi projektityöskentelyssä käytettiin digitaalista alustaa, minkä avulla kaikki projektiin osallistuvat henkilöt pysyivät ajan tasalla projektin edetessä.
Valloillaan olevan maailmantilanteen ja kallistuneiden raaka-ainekustannusten vuoksi, jouduimme miettimään menusuunnittelussa, miten voisimme tehostaa niitä ruokatuotannon prosessin vaiheita, joilla on suora vaikutus menun hintaan. Kehitimme konseptin, jonka avulla saisimme karsittua merkittävästi työtunteja ja tällä puolestaan kompensoisimme hintojen nousua, ilman että joutuisimme tekemään minkäänlaisia kompromisseja ruoan laadun suhteen.
Syntyi katuruokainspiroitu menu, mikä on toteutettavissa suurelle määrälle vieraita ja samalla sen valmistus on siitä vastaavalle yritykselle taloudellisesti kannattavaa.