Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mielenterveyskuntoutujien kokemukset mielenterveyspalveluista ja niiden merkitys asiakkaan kuntoutumiselle

Vahertimo, Ida; Yli-Mannila, Fiia (2023)

 
Avaa tiedosto
Vahertimo_Yli-Mannila.pdf (954.1Kt)
Lataukset: 


Vahertimo, Ida
Yli-Mannila, Fiia
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110077
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia mielenterveyskuntoutujilla oli mielenterveyspalveluiden toimivuudesta, asiakassuhteiden ja vuorovaikutuksen toteutumisesta sekä asiakkaan motivaatioon ja sitoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja aineiston keräämiseen käytettiin mielenterveyskuntoutujien haastatteluja. Teemahaastattelurunko muodostettiin opinnäytetyön teorian pohjalta. Haastatteluihin osallistui kahdeksan mielenterveyskuntoutujaa, joista osa on myös kokemusasiantuntijoita. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä, jossa aineisto jaettiin teemoihin.
Tutkimuksessa todettiin, että mielenterveyskuntoutujat saavat pääosin tarpeidensa mukaista hoitoa mielenterveyspalveluissa. Heille oli annettu riittävästi tietoa heidän sairauksistaan, lääkehoidosta sekä eri toimenpidevaihtoehdoista. Enemmistö haastateltavista ei kokenut syrjintää tai ennakkoluuloisuutta ammattihenkilöiltä palveluissa. Pieni osa oli kuitenkin kokenut päihderiippuvuutensa vaikuttavan negatiivisesti palveluihin. Kuitenkin asiakkaiden oikeudet toteutuivat palveluissa hyvin. Pitkäaikaisissa hoitosuhteissa koettiin tärkeäksi luottamuksellisuus, avoimuus ja rehellisyys. Mielenterveyskuntoutujien kokemuksena oli, että ammattihenkilöt olivat ymmärtäneet ja kuunnelleet heitä. Haastateltavat kuvasivat, että heidän haasteitaan oli kartoitettu monipuolisesti, mutta voimavarojen kartoitus oli jäänyt vähäiseksi. Haastatteluista selvisi myös, että mielenterveyskuntoutujat olivat sitoutuneita hoitoonsa ja hoito lisäsi heidän toivon tunnettaan.
Johtopäätöksissä todettiin, että vaikka haastateltavilla oli negatiivisia kokemuksia mielenterveyspalveluista, kokonaisuus on se, mikä palveluissa vaikuttaa toipumiseen. Hoitosuhteissa haastateltavien toipumiseen vaikutti positiivisesti arvojen ja kemioiden kohtaaminen, uusien näkökulmien saaminen sekä päätöksien tekeminen yhdessä ammattilaisen kanssa. Heikentäviä tekijöitä vuorovaikutukseen on ammattihenkilön ja asiakkaan yhteensopimattomuus. Haastateltavien sitoutuneisuuteen on vaikuttaneet halu parantua omasta sairaudesta sekä oireiden lievittyminen. Palveluissa asiakkaan toipumista edistää niiden oikea-aikaisuus, vertaistuen saaminen, syrjimättömyys sekä mielipiteiden kuuntelu. Toipumista heikentää palveluihin pääsemisen hankaluudet sekä asiakkaan näkeminen hänen ongelmiensa kautta.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste