Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Pirbotti-chatbotin käytettävyys ja käyttäjäkokemukset

Heikkinen, Jenni; Lehti, Ninna-Maria (2023)

 
Avaa tiedosto
Heikkinen_Lehti.pdf (1.895Mt)
Lataukset: 


Heikkinen, Jenni
Lehti, Ninna-Maria
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110052
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä Pirkanmaan liiton PirSOTE-hankkeelle. Tavoitteena oli tutkia mitkä tekijät vaikuttavat chatbotin käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen. Tavoitteena oli myös saada kuva siitä, miten chatbottien käyttöön suhtaudutaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millaisena käyttäjät kokevat Pirbotti-chatbotin nykyisen käytön. Samalla pyrittiin saamaan selville se, että kokevatko käyttäjät chatbotin hyödylliseksi asiointikanavaksi sosiaali- ja terveydenhuollossa ja onko heillä parannusehdotuksia sen käyttöön liittyen.

Opinnäytetyö toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Opinnäytetyön kehittämistehtävänä luotiin konkreettinen kehitysehdotus chatbotin käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen kehittämiseksi. Pirbotti-chatbotin käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen tutkimus toteutettiin marraskuussa 2022 asukastestauksina. Menetelminä käytettiin havainnointia, fokusryhmähaastattelua ja sähköistä kyselylomaketta. Asukastestauksiin osallistui kolme ryhmää, joissa oli yhteensä 23 vapaaehtoista testaajaa. Kaikille kolmelle ryhmälle toteutettiin testauksen jälkeen sähköinen kysely. Kahta ryhmää lisäksi havainnoitiin Pirbotti-chatbotin testauksen aikana ja he osallistuivat testauksen jälkeen fokusryhmähaastatteluun. Laadullisen aineiston sisällönanalyysilogiikka oli teoriaohjaava sisällönanalyysi ja määrällisen aineiston analysointiin hyödynnettiin Excel laskentataulukko-ohjelmistoa, CUQ-pistelaskentataulukkoa ja NPS-mittaria.

Asukastestaajien kokema ensivaikutelma Pirbotti-chatbotista on pääosin positiivinen. Kriittisimmät havainnot liittyvät chatbotin hakusanojen ja -lauseiden tunnistamiseen. Chatbot-kuvakkeen ja –ikkunan näkyvyyteen toivotaan parannusta. Testaajat kokevat sosiaali- ja terveysasioiden hoidon chatbotin avulla luontevana ja se mahdollistaa asioinnin paikasta riippumatta. Ihmisasioinnin mahdollisuus nähdään käyttökokemusta parantavana tekijänä. Johtopäätöksinä voidaan todeta, että chatbotin persoona, suorituskyky, ensivaikutelma ja tekninen toiminta, sekä käyttäjään liittyvät tekijät vaikuttavat käytettävyyteen ja käyttäjäkokemukseen. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää Pirbotti-chatbotin kehitystyössä. Jatkotutkimusehdotuksena nousi esille selvittää mahdolliset muutokset käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen osalta sitten, kun Pirbotti-chatbotin kehitystyötä on jatkettu.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste