Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Markkinointipsykologian hyödyntäminen sähköpostikirjeiden tehokkuuden lisäämiseksi

Arifi, Evgjinita (2023)

 
Avaa tiedosto
Arifi_Evgjinita.pdf (1.240Mt)
Lataukset: 


Arifi, Evgjinita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110167
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen sähköpostimarkkinoinnin konseptia, erityisesti mainostarkoitukseen käytettyjen sähköpostikirjeiden osalta. Opinnäytetyössä painotettiin erityisesti psykologian näkökulmasta sähköpostikirjeiden sisällön ja rakenteen tehokkuutta kohderyhmän motivoimisessa toimimaan halutulla tavalla.

Tietoperustassa on käytetty monipuolisia lähteitä, joiden avulla on saatu kattava ja ajantasainen kuva b2b-sähköpostimarkkinoinnista. Markkinointialan jatkuva muutos on edellyttänyt perinteisen kirjallisuuden ja ajankohtaisen tiedon yhdistämistä lähteiden valinnassa, jotta aiheesta saadaan mahdollisimman pätevä näkökulma.

Alkuvaiheessa painotettiin sähköpostimarkkinoinnin teknisiä näkökohtia, kuten oikeudellisia säädöksiä, avainmittareita ja sähköpostikirjeiden rakennetta. Tämän jälkeen opinnäytetyössä tutkittiin psykologisia tekijöitä, jotka vaikuttavat kuluttajakäyttäytymiseen. Mainoskirjoittamisen psykologiaan keskittyvässä osiossa pyrittiin selvittämään, miten ihmisen perustavanlaatuiset tarpeet ja viestin rakenne vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen ja miten näitä tekijöitä voidaan hyödyntää tehokkaasti mainonnassa.

Visuaalisen psykologian käsittely jäi hieman vähemmälle, mutta sen merkitys huomioitiin ja aihetta käsiteltiin yleisesti. Visuaalisilla elementeillä, kuten typografialla, väreillä ja kuvilla voidaan luoda vahva brändi-identiteetti ja herättää tunteita ja mielleyhtymiä vastaanottajassa. Opinnäytetyössä pyrittiin yhdistämään mainoskirjoittamisen ja visuaalisen psykologian tiedot tehokkaaksi ja vaikuttavaksi sähköpostimarkkinointikokonaisuudeksi.

Toteutuksen tuloksena syntyi yhteensä neljä sähköpostikirjettä, jotka huomioivat tämän työn tietoperustaa jokaisessa vaiheessa. Toteutusosiossa syvennytään yksityiskohtaisesti kohdeyrityksen lähtötilanteeseen sähköpostimarkkinoinnin saralla, käsitellen jokaisen vaiheen huolellisesti. Merkittävässä roolissa on myös uutiskirjeiden suunnitteluprosessi ja sähköpostikampanjan toteuttaminen, joka toteutettiin Google Workplace -sovellusten avulla. Sähköpostikirjeitä luotiin kahteen eri kohderyhmään: uusille yrityksille ja aiemmin ostaneille asiakkaille.

Pohdintaosiossa käydään läpi kampanjan tulokset ja esitetään niistä merkittävimmät havainnot. Opinnäytetyö on toiminnallinen mutta, sähköpostikirjeiden testaaminen ja tulosten analysointi oli tärkeä osa opinnäytetyötä. Tulokset analysoitiin kvantitatiivisin menetelmin ja tämä auttoi ymmärtämään, mitkä sähköpostiviestien elementit toimivat uusien yritysten kohderyhmälle parhaiten. Tämän perusteella esitän kehittämisehdotuksia kohdeyrityksen sähköpostimarkkinointiin sekä markkinoijille yleisesti. Lisäksi osiossa arvioin koko opinnäytetyöprosessiani. Opinnäytetyöprosessi aloitettiin helmikuussa 2023 ja saatiin päätökseen toukokuussa 2023.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste