Suomalaiset pakettimatkailijat ja kestävän kehityksen retkituotteet Thaimaassa
Mavrakis, Tarina (2023)
Mavrakis, Tarina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110217
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051110217
Tiivistelmä
Matkailuala elää pandemian jälkeistä muutostilaa, jossa etsitään keinoja luoda uusia toimintatapoja sekä jatkaa ja toteuttaa ennen pandemiaa alkaneet kestävän kehityksen strategiat, samalla ymmärtäen, että kulutus ei voi jatkua sellaisenaan. Iso osa suomalaisista luottaa matkanjärjestäjään, kun kyseessä on Thaimaahan suuntautunut matkailu. Pakettimatkan ostaja voi tällä hetkellä vaikuttaa lentäen toteutettavan matkan päästöihin jossain määrin, lisäksi pakettimatkailija voi tehdä erilaisia arvovalintoja ja varata esimerkiksi matkanjärjestäjän vaihtoehdoista omia arvojaan paremmin vastaavan hotellin. Pakettimatkalaisille tarjottujen lisäpalveluiden osilta ei ole vielä ehditty tehdä kestävän kehityksen toimia samoissa mittakaavoissa, kuin esimerkiksi hotellien sertifioinneissa on tehty. Pakettimatkailun lisäpalveluihin kuuluvista retkituotteista on tällä hetkellä rajattu pois epäeettisimpiä vaihtoehtoja, mutta tarvitaan sekä uutta näkökulmaa, että innovatiivista otetta tapoihin toteuttaa ja tuottaa elämyksiä kestävän matkailun periaatteiden ollessa vähimmät vaatimukset.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa miten Thaimaanhan matkustavat suomalaiset pakettimatkailijat suhtautuvat kestävään matkailuun ja erityisesti vastuullisiin retkituotteisiin. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota ajankohtaista tietoa kohderyhmän näkemyksistä retkituotteiden osilta sekä saada pakettimatkalaisilta ideoita pakettimatkailun kestävää kehitystä tukevien retkituotteiden tuotekehittelyyn. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään teoriapohjana kestävää kehitystä ja vastuullista matkailua sekä opinnäytetyön termistö.
Tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna teoriaan pohjautuen. Teemat käsittelivät kestävää kehitystä ja vastuullista pakettimatkailijaa, vastuullista retkituotetta sekä tuotekehittelyä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset pakettimatkailijat Thaimaassa. Tutkimus toteutettiin, haastattelemalla seitsemää pakettimakailijaa Thaimaan Krabissa tammi-helmikuussa 2023. Pakettimatkailijoita ei rajattu matkanjärjestäjän mukaan. Tutkimuksen tietoperustaan haastateltiin Krabissa kahta retkien tuottajaa asiantuntijaroolissa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että pakettimatkailijat eivät usein ole miettineet kestävää kehitystä retkituotteiden viitekehyksessä, saati laajemmassa mittakaavassa lomiensa aikana. Pakettimatkailijat luottavat matkanjärjestäjään kaikilla tasoilla, kun kyseessä ovat eettiset, laadulliset ja kestävää kehitystä tukevat valinnat. Massoja liikuttavilla matkanjärjestäjillä on suuri vastuu ohjata asiakkaitaan tekemään vastuullisempia valintoja retkituotteita ostettaessa sekä kehittää retkituotteita kestävämpään suuntaan, vaatien samanaikaisesti yhteistyökumppaneiltaan kestävämpiä standardeja. Retkituotekehittelyssä kestävä kehitys on jo vanhentunutta. Edelläkävijät suuntaavat katseet uudistavaan matkailun retkituotekehittelyyn ja uudistavien retkipalveluiden tuottamiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa miten Thaimaanhan matkustavat suomalaiset pakettimatkailijat suhtautuvat kestävään matkailuun ja erityisesti vastuullisiin retkituotteisiin. Tutkimuksen tavoitteena on tarjota ajankohtaista tietoa kohderyhmän näkemyksistä retkituotteiden osilta sekä saada pakettimatkalaisilta ideoita pakettimatkailun kestävää kehitystä tukevien retkituotteiden tuotekehittelyyn. Opinnäytetyön tietoperustassa käsitellään teoriapohjana kestävää kehitystä ja vastuullista matkailua sekä opinnäytetyön termistö.
Tutkimus toteutettiin laadullisena puolistrukturoituna teemahaastatteluna teoriaan pohjautuen. Teemat käsittelivät kestävää kehitystä ja vastuullista pakettimatkailijaa, vastuullista retkituotetta sekä tuotekehittelyä. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat suomalaiset pakettimatkailijat Thaimaassa. Tutkimus toteutettiin, haastattelemalla seitsemää pakettimakailijaa Thaimaan Krabissa tammi-helmikuussa 2023. Pakettimatkailijoita ei rajattu matkanjärjestäjän mukaan. Tutkimuksen tietoperustaan haastateltiin Krabissa kahta retkien tuottajaa asiantuntijaroolissa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että pakettimatkailijat eivät usein ole miettineet kestävää kehitystä retkituotteiden viitekehyksessä, saati laajemmassa mittakaavassa lomiensa aikana. Pakettimatkailijat luottavat matkanjärjestäjään kaikilla tasoilla, kun kyseessä ovat eettiset, laadulliset ja kestävää kehitystä tukevat valinnat. Massoja liikuttavilla matkanjärjestäjillä on suuri vastuu ohjata asiakkaitaan tekemään vastuullisempia valintoja retkituotteita ostettaessa sekä kehittää retkituotteita kestävämpään suuntaan, vaatien samanaikaisesti yhteistyökumppaneiltaan kestävämpiä standardeja. Retkituotekehittelyssä kestävä kehitys on jo vanhentunutta. Edelläkävijät suuntaavat katseet uudistavaan matkailun retkituotekehittelyyn ja uudistavien retkipalveluiden tuottamiseen.