Automaatiotekniikan opintojakson luominen Kehittyneet sähköenergiajärjestelmät -YAMK-tutkintoon
Vuorinen, Jarkko (2023)
Vuorinen, Jarkko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210387
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210387
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin konstruktiivisena tutkimuksena, jonka tarkoitus oli luoda automaatiotekniikan YAMK-tasoinen opintojakso, joka tukee parhaalla tavalla paikallisen työelämän tarvetta. Tutkimustuloksista nousi esille automaatiotekniikan perusperiaatteita sekä voimalaitosten automaatiojärjestelmien simulointia. Tavoitteena oli luoda automaatiotekniikan YAMK-opintojakson kantavat teemat.
Opinnäytetyön tutkimusosion aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 11 tiedonantajalle, joista 7 vastasi kyselyyn. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivisena sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että opintojakson tulee sisältää perusperiaatteita säätötekniikasta, prosessikaavioista, standardeista sekä kyberturvallisuudesta. Myös järjestelmän suunnittelun, rakentamisen sekä simuloinnin koettiin olevan merkittävä osa opintojakson sisältöä.
Tulosten perusteella luotiin opintojakson teemat. Sisällön luomisessa huomioitiin teemojen ohella pedagogiset näkökulmat ja verkko-opetus, jotka vaikuttavat merkittävästi opintojakson rakenteeseen ja toteuttamiseen.
Opinnäytetyön tutkimusosion aineistonkeruu toteutettiin avoimella kyselylomakkeella. Kyselylomake lähetettiin 11 tiedonantajalle, joista 7 vastasi kyselyyn. Aineiston analysointi toteutettiin induktiivisena sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittivat, että opintojakson tulee sisältää perusperiaatteita säätötekniikasta, prosessikaavioista, standardeista sekä kyberturvallisuudesta. Myös järjestelmän suunnittelun, rakentamisen sekä simuloinnin koettiin olevan merkittävä osa opintojakson sisältöä.
Tulosten perusteella luotiin opintojakson teemat. Sisällön luomisessa huomioitiin teemojen ohella pedagogiset näkökulmat ja verkko-opetus, jotka vaikuttavat merkittävästi opintojakson rakenteeseen ja toteuttamiseen.