Skapandet av personligt varumärke med fokus på visuell berättelsedesign
Ekblom, Janina (2023)
Ekblom, Janina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210374
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210374
Tiivistelmä
Storytelling används som en marknadsföringsteknik i de flesta varumärken och branscher nuförtiden. Hur skulle det fungera om man baserade varje beslut i ett varumärke och dess visuella identitet på storytelling dvs. en berättelse? För att forska vidare inom det här formulerade jag min forskningsfråga; Hur skapar man ett personligt varumärke med fokus på visuell berättelsedesign? Det första av ett varumärke en kund ser är för det mesta det visuella. Om både det visuella och det skriftliga berättar samma berättelse och stöder varandra har varumärket en större chans att bli ihågkommet av kunden. För att skapa en berättelse och en visuell identitet som berättar och stöder berättelsen för ett varumärke krävs att man förstår varumärkets värderingar och berättelsens budskap, vet tonfallet och känslan man vill skapa samt att man skapar en enhetlig helhet. Att kommunicera en enhetlig helhet på alla ställen där varumärket syns är en av det viktigaste aspekterna för att skapa ett starkt intryck och en igenkännbar bild. Detta lärdomsprov är baserat på en produktion där jag utvecklat en handbok och ett personligt varumärke och dess visuella identitet med storytelling som mittpunkt. Varumärket och visuella identiteten är designad på en webbsida. I detta lärdomsprov tar jag endast upp utvecklandet av varumärket och den visuella identiteten och utelämnar handboken. Jag har använt mig av autoetnografi för att analysera produktionen medan jag i själva produktionen använde mig av tidigare kunskap.