Vertailu suomalaisten ja ranskalaisten leivänostotottumuksista
Halford, Amanda (2023)
Halford, Amanda
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310532
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310532
Tiivistelmä
Leipä on ympäri maailmaa tuiki tavallinen elintarvike, mutta sen kuluttamiseen liittyy paljon piirteitä, jotka vaihtelevat maan mukaan. Ranskaa ajatellessa tulee helposti mieleen patonki ja Suomea ajatellessa ruisleipä – ne ovatkin tavallisia leipiä näille maille. Kuluttajien taipumisten, tottumuksien ja niiden syiden tunteminen on olennaista leipomoalan toimijoille. Ranskalaisten ja suomalaisten kuluttajakäyttäytymisen vertailu leivän suhteen tuo näistä kohderyhmistä kiinnostuneille tahoille, kuten leipomoteollisuuden yrittäjille, uusia näkökulmia.
Opinnäytetyössä vertaillaan suomalaisten ja ranskalaisten leivänostotottumuksia ja selvitetään niihin vaikuttavia syitä ja tekijöitä. Asiaa käsitellään kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitetään, eroavatko leivänostoprosessit suomalaisten ja ranskalaisten kesken, millaiset asiat vaikuttavat heidän leivänostotottumuksiinsa, mitä he ajattelevat paikoista, joista he ostavat leipää ja mitä he pitävät tärkeänä leivässä.
Tietoperustassa käsitellään aluksi kuluttajakäyttäytymisen teoriaa, joka auttaa ymmärtämään opinnäytetyön seuraavia osia. Siinä esitellään ostoprosessi, tavallisia ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden yhteyksiä. Seuraavaksi tietoperustassa esitellään taustatietoja suomalaisten ja ranskalaisten leivänkulutuksesta, kuten määrästä ja leivän tyypistä, muun muassa markkinatutkimusten avulla. Lopuksi tietoperustassa esitellään ajankohtaisia leivän kulutukseen vaikuttavia trendejä ja teemoja, kuten vastuullisuus ja tämänhetkinen energiakriisi.
Opinnäytetyötä varten tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten leivänostotottumuksia sekä niiden taustoja. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja siihen osallistui kolme suomalaista ja kolme ranskalaista. Tutkimus toteutettiin etähaastatteluiden avulla, jotka pidettiin maaliskuun 2023 aikana. Tarkoituksena oli saada syvempi käsitys leivänkulutuksesta ja syistä tietynlaiselle ostokäyttäytymiselle, kuin mitä tietoperustassa pystyttiin luomaan.
Tuloksista selvisi, että suomalaisten ja ranskalaisten leivänkulutustottumuksissa on samanaikaisesti runsaasti yhteistä ja paljon eroavaisuuksia. Suurimpia eroja ovat suositun leivän tyyppi, ostopaikka ja yleiset asenteet sekä uskomukset suhteessa leipään ja sen kulutukseen. Suomalaiset esimerkiksi arvostavat ruisleipää, joka ei ole Ranskassa yhtä suosittua tai tunnettua. Ranskalaiseen kulttuuriin kuuluvat tunnetusti leipomot, joita Suomessa on samantyylisiä vähemmän. Lisäksi suomalaiset arvostavat leivän terveellisyyttä, kun taas ranskalaisille perinteet ovat tärkeämpiä. Suuri osa leivän kulutukseen vaikuttavista asioista liittyy kulttuuriin. Aihetta voisi tutkia enemmän esimerkiksi tekemällä tuloksien aiheista, kuten asenne-eroista, suuremman määrällisen tutkimuksen.
Opinnäytetyössä vertaillaan suomalaisten ja ranskalaisten leivänostotottumuksia ja selvitetään niihin vaikuttavia syitä ja tekijöitä. Asiaa käsitellään kuluttajakäyttäytymisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitetään, eroavatko leivänostoprosessit suomalaisten ja ranskalaisten kesken, millaiset asiat vaikuttavat heidän leivänostotottumuksiinsa, mitä he ajattelevat paikoista, joista he ostavat leipää ja mitä he pitävät tärkeänä leivässä.
Tietoperustassa käsitellään aluksi kuluttajakäyttäytymisen teoriaa, joka auttaa ymmärtämään opinnäytetyön seuraavia osia. Siinä esitellään ostoprosessi, tavallisia ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja niiden yhteyksiä. Seuraavaksi tietoperustassa esitellään taustatietoja suomalaisten ja ranskalaisten leivänkulutuksesta, kuten määrästä ja leivän tyypistä, muun muassa markkinatutkimusten avulla. Lopuksi tietoperustassa esitellään ajankohtaisia leivän kulutukseen vaikuttavia trendejä ja teemoja, kuten vastuullisuus ja tämänhetkinen energiakriisi.
Opinnäytetyötä varten tehdyssä tutkimuksessa selvitettiin suomalaisten ja ranskalaisten leivänostotottumuksia sekä niiden taustoja. Tutkimus oli kvalitatiivinen ja siihen osallistui kolme suomalaista ja kolme ranskalaista. Tutkimus toteutettiin etähaastatteluiden avulla, jotka pidettiin maaliskuun 2023 aikana. Tarkoituksena oli saada syvempi käsitys leivänkulutuksesta ja syistä tietynlaiselle ostokäyttäytymiselle, kuin mitä tietoperustassa pystyttiin luomaan.
Tuloksista selvisi, että suomalaisten ja ranskalaisten leivänkulutustottumuksissa on samanaikaisesti runsaasti yhteistä ja paljon eroavaisuuksia. Suurimpia eroja ovat suositun leivän tyyppi, ostopaikka ja yleiset asenteet sekä uskomukset suhteessa leipään ja sen kulutukseen. Suomalaiset esimerkiksi arvostavat ruisleipää, joka ei ole Ranskassa yhtä suosittua tai tunnettua. Ranskalaiseen kulttuuriin kuuluvat tunnetusti leipomot, joita Suomessa on samantyylisiä vähemmän. Lisäksi suomalaiset arvostavat leivän terveellisyyttä, kun taas ranskalaisille perinteet ovat tärkeämpiä. Suuri osa leivän kulutukseen vaikuttavista asioista liittyy kulttuuriin. Aihetta voisi tutkia enemmän esimerkiksi tekemällä tuloksien aiheista, kuten asenne-eroista, suuremman määrällisen tutkimuksen.