Rasvan, elintarvikejätteen ja hävikkiruuan keräys, jatkokäsittely ja hyötykäyttö elintarvikehuoneistoissa Mikkelin seudulla
Turtiainen, Eveliina (2023)
Turtiainen, Eveliina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051410617
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051410617
Tiivistelmä
Euroopan parlamentin ja neuvoston kuuden jätedirektiivin uudistaminen vuonna 2018 asetti nykyistä kunnianhimoisempia tavoitteita yhdyskunta- ja pakkausjätteen uudelleenkäytön valmistelulle ja kierrätykselle sekä yhdyskuntajätteen kaatopaikkakäsittelyn vähentämiselle. Jätedirektiivien muutoksien toimeenpanemiseksi myös Suomen kansallista jätelainsäädäntöä on uudistettu, joka on tuonut uusia velvoitteita niin jätteen tuottajille kuin lainsäädännön toteutumista valvoville viranomaisille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen toiminta-alueella sijaitsevissa elintarvikehuoneistoissa syntyvää rasvaa, elintarvikejätettä ja hävikkiruokaa kerätään, jatkokäsitellään ja hyötykäytetään. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, onko toiminta lainsäädännön mukaista elintarvikejätteitä ja hävikkiruokaa sekä jätevesilaitteistojen erottimia koskevien vaatimuksien osalta. Lisäksi selvitettiin toimintatapojen taustalla vaikuttavia syitä sekä osa-alueita, joissa toimijat tarvitsevat ohjeistusta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja kyselylomake lähetettiin suunnitelmallisen valvonnan piiriin kuuluville elintarvikehuoneistoille. Lisäksi osa tutkimusaineistosta kerättiin vierailukäyntien avulla vastaajamäärän kasvattamiseksi. Kyselylomakkeen kysymykset laadittiin työn teoriaosuuteen koostetun lainsäädäntökatsauksen pohjalta.
Lainsäädännön asettamat vaatimukset täyttyvät jo monelta osin Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen valvonta-alueella, mutta ohjeistukselle ja neuvonnalle on vielä selvästi tarvetta. Parhaiten vaatimukset täyttyvät elintarvikejätteiden erilliskeräyksen sekä keittiöiden rasvanerotuskaivojen osalta. Myös rasvanero-tuskaivojen tyhjennykset ja tarkastukset on järjestetty pääsääntöisesti vaatimuksien mukaisesti. Lisäksi jätehuollon etusijajärjestyksen vaatimus jätteiden jatkohyödyntämisestä toteutuu yleisesti hyvin. Heikoiten vaatimukset täyttyvät sakka-astioiden, käyttämättä jääneiden elintarvikkeiden uudelleenjakelun ja kirjanpitovaatimuksien osalta. Toimeksiantaja voi hyödyntää työn tuloksia valvonnan, neuvonnan ja ohjeistuksen suunnittelussa ja kohdentamisessa. Työn tulosten ja lainsäädäntökatsauksen avulla toimijoille laadittiin yleiset ohjeistukset koskien elintarvikejätteitä ja rasvan erottelua jätevedestä. The renewal of the six Waste Directives of the European Parliament and Council in 2018 set more ambitious targets for the preparation and recycling of municipal and packaging waste and for the reduction of municipal waste landfill treatment. To implement the amendments to the Waste Directives, Finland’s national waste legislation has also been reformed. This has introduced new obligations for both waste producers and the authorities supervising the implementation of the legislation.
The object of this thesis was to find out how fat, food waste and food loss were collected, processed, and reused in food facilities located in the operating area of Mikkeli Region Environmental Services. The aim of the study was to establish whether the requirements for food waste and food loss as well as wastewater separators were in accordance with the legislation. It was also studied what the underlying reasons for the practices were and what kind of guidance the operators would need.
The study was conducted as a quantitative survey and the questionnaire was sent to food facilities which were subject to planned supervision. Some answers were also collected through visits to increase the number of respondents. The questions in the questionnaire were drawn up based on the legislation review compiled in the theoretical part of the thesis.
The legal requirements were already met in many respects but there was still a clear need for guidance and advice. The requirements were best met in the separate collection of food waste and with the fat extraction wells in the kitchens. Also, the draining and inspections of fat extraction wells had mainly been arranged in accordance with the requirements. The demand for further recovery of waste, as set out in the order of priority for waste management, was also mainly well met. The requirements were most poorly met with the floor drain’s stall containers, the re-distribution of unused food and the accounting requirements. The results were used in the planning and targeting of supervision, advice, and guidance. The results of the work and the legislation review were used to prepare general instructions for operators on food waste and the separation of fat from wastewater.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen toiminta-alueella sijaitsevissa elintarvikehuoneistoissa syntyvää rasvaa, elintarvikejätettä ja hävikkiruokaa kerätään, jatkokäsitellään ja hyötykäytetään. Tutkimuksen avulla haluttiin selvittää, onko toiminta lainsäädännön mukaista elintarvikejätteitä ja hävikkiruokaa sekä jätevesilaitteistojen erottimia koskevien vaatimuksien osalta. Lisäksi selvitettiin toimintatapojen taustalla vaikuttavia syitä sekä osa-alueita, joissa toimijat tarvitsevat ohjeistusta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja kyselylomake lähetettiin suunnitelmallisen valvonnan piiriin kuuluville elintarvikehuoneistoille. Lisäksi osa tutkimusaineistosta kerättiin vierailukäyntien avulla vastaajamäärän kasvattamiseksi. Kyselylomakkeen kysymykset laadittiin työn teoriaosuuteen koostetun lainsäädäntökatsauksen pohjalta.
Lainsäädännön asettamat vaatimukset täyttyvät jo monelta osin Mikkelin seudun ympäristöpalvelujen valvonta-alueella, mutta ohjeistukselle ja neuvonnalle on vielä selvästi tarvetta. Parhaiten vaatimukset täyttyvät elintarvikejätteiden erilliskeräyksen sekä keittiöiden rasvanerotuskaivojen osalta. Myös rasvanero-tuskaivojen tyhjennykset ja tarkastukset on järjestetty pääsääntöisesti vaatimuksien mukaisesti. Lisäksi jätehuollon etusijajärjestyksen vaatimus jätteiden jatkohyödyntämisestä toteutuu yleisesti hyvin. Heikoiten vaatimukset täyttyvät sakka-astioiden, käyttämättä jääneiden elintarvikkeiden uudelleenjakelun ja kirjanpitovaatimuksien osalta. Toimeksiantaja voi hyödyntää työn tuloksia valvonnan, neuvonnan ja ohjeistuksen suunnittelussa ja kohdentamisessa. Työn tulosten ja lainsäädäntökatsauksen avulla toimijoille laadittiin yleiset ohjeistukset koskien elintarvikejätteitä ja rasvan erottelua jätevedestä.
The object of this thesis was to find out how fat, food waste and food loss were collected, processed, and reused in food facilities located in the operating area of Mikkeli Region Environmental Services. The aim of the study was to establish whether the requirements for food waste and food loss as well as wastewater separators were in accordance with the legislation. It was also studied what the underlying reasons for the practices were and what kind of guidance the operators would need.
The study was conducted as a quantitative survey and the questionnaire was sent to food facilities which were subject to planned supervision. Some answers were also collected through visits to increase the number of respondents. The questions in the questionnaire were drawn up based on the legislation review compiled in the theoretical part of the thesis.
The legal requirements were already met in many respects but there was still a clear need for guidance and advice. The requirements were best met in the separate collection of food waste and with the fat extraction wells in the kitchens. Also, the draining and inspections of fat extraction wells had mainly been arranged in accordance with the requirements. The demand for further recovery of waste, as set out in the order of priority for waste management, was also mainly well met. The requirements were most poorly met with the floor drain’s stall containers, the re-distribution of unused food and the accounting requirements. The results were used in the planning and targeting of supervision, advice, and guidance. The results of the work and the legislation review were used to prepare general instructions for operators on food waste and the separation of fat from wastewater.