Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Johtamismenetelmät konehuonesimulaatioharjoituksessa

Romberg, Johannes (2023)

 
Avaa tiedosto
romberg_johannes.pdf (321.0Kt)
Lataukset: 


Romberg, Johannes
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310533
Tiivistelmä
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun MRM-kurssilla puuttui käytännön harjoitus. Tarkoituksena oli kehittää simulaatioharjoitus, jossa MRM on osana sitä.

Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin MRM:n menetelmiä opettava simulaattoriharjoitus, joka perustuu laadullisen tutkimusmenetelmään. Tarkoitus oli kerätä ja tulkita nämä tiedot, jotta simulaatioharjoituksesta tulisi yhteensopiva MRM-kurssin kanssa.

Simulaattoriharjoituksen viitekehys tulee MRM-kurssin moduuleista. Näitä tutkimalla pystyttiin kehittämään harjoitusta MRM-opetuksia käyttäen, mikä oli myös tämän harjoituksen tarkoitus.

Simulaatioharjoitus auttaa sisäistämään paremmin MRM-kurssia, jonka tavoitteena oli saada simulaatioharjoitus, jota voi parantaa. Ongelmana oli saada harjoituksen rakenteesta selkeä. Tämän takia kaikkia kurssin liittyvä sisältöä ei voitu käyttää yhtä aikaa, muuten opetuksen tavoitetta ei saavuteta. Ensimmäinen harjoitus on kokeilu, josta selviä miten harjoitus kannattaa muuttaa, mitä harjoituksessa kannattaa muuttaa, onko käytetty sopivia moduuleita, olivatko tehtävät liian haastavia tai helppoja sekä ymmärrettiinkö harjoitus. Jotta tämä harjoitus onnistuisi, on onnistuttava motivoimaan osallistujat harjoitukseen. Harjoituksen on myös sisälletty suunnittelijan oma kokemus työelämästä, joka toivottavasti tuo enemmän realistista tunnetta harjoitukseen.

Harjoitus on jaettu kuuteen osaan sekä on päätetty, että harjoitus loppuu black out -tilanteen jälkeen, kun laiva on saatu takaisin hallintaan. Jokaisessa osassa keskitytään kommunikaatioon sekä tilannetietoisuuden ja viimeisessä osassa tullaan käyttämään lyhyen tähtäimen strategia. Se auttaa jakamaan sekä selkeyttämään harjoitusta.

Työssä on onnistuttu hyvin kehittämään häiriötekijöitä jokaiseen harjoitukseen varsinkin kommunikaation sekä tilannetietoisuuden osalta, sillä niitä on vaikeammin seurata sekä kehittää. Tehtäviä ei voi olla liikaa eikä liian vähän, koska tarkoitus on osallistujille saada tilanne, jossa he voivat kokeilla oppimiaan taitoja.
 
The purpose of this thesis was to develop a simulation exercise which could be used by South-Eastern Finland University of Applied Sciences as practical training content in the Maritime Resource Management (MRM) course. Prior to this study, there was a lack of such content. The study aimed collect and interpret in-formation to make the simulation exercise compatible with the MRM course.

In this thesis, a simulator exercise for teaching the methods of MRM was on the basis of qualitative research. The framework of reference for the simulator exercise was derived from the modules of the MRM course. This way, it was possible to develop an exercise in accordance with MRM instructions. The problem in this study was to make the structure of the exercise clear. Because of this, it was considered best not to use all the content related to the course at the same time.

The exercise that was created in this study is a trial which aims to define the parts that should be changed and the means to make these change. It also seeks to determine the suitability of modules, difficulty level of tasks and understand ability of instructions. For this exercise to be successful, it is necessary to succeed in motivation the participants. The exercise also includes elements from the author’s personal work experience which aim to add a more realistic feeling for exercise. The exercise has divided into six parts, and it is ending after a blackout situation when the control over the ship has been regained. In each part, the focus is on communication and situational awareness, and in the last part, a short-term strategy will be used. It helps to organize and clarify the exercise. Distractions wear successful created for each exercise, especially in terms of communication and situational awareness. There can hardly be neither too many nor too few in this kind of simulator exercise because the purpose is to place the participants in situation where they can practice the skills they have learned.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste