Liikkeelle lähtö : keinoja epävarman esiintyjän rohkaisemiseen
Tamminen, Katariina (2023)
Tamminen, Katariina
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210339
Tiivistelmä
Näytellessään teatterilavalla epävarma esiintyjä ei saavuta täyttä potentiaaliaan. Teatteriohjaajalla on tärkeä rooli esiintyjän matkalla kohti varmempaa ilmaisua. Opinnäytetyössäni haluan antaa ohjaajalle keinoja, joilla rohkaista epävarmaa esiintyjää saavuttamaan varmemman olon lavalla. Varmuus taas vaikuttaa siihen, miten esiintyjä suoriutuu roolityöskentelyn haasteista ja miten esiintyminen näyttäytyy katsojalle. Itseensä luottavaa esiintyjää on myös helpompi ohjata.
Tutkimukseni lähteinä olen käyttänyt erilaisia kirjallisia lähteitä sekä kokemuksiani ohjaajana. Erityisesti hyödynnän kokemuksiani taiteellisen opinnäytetyöni Kameleonttiefekti prosessiin liittyen sekä huomioistani ohjaajana lasten ja nuorten teatteri- ja tanssitunneilla.
Epävarmaa esiintyjää voi rohkaista monin eri keinoin. Tähän työhön olen valinnut neljä keinoa: kehotietoisuuden, turvallisen oppimisympäristön, tapoja lähteä liikkeelle epävarman esiintyjän kanssa ja palautteen antamisen. Näitä keinoja olen testannut erilaisin harjoittein ja toimintatavoin, jotka olen löytänyt lähteistä tai kokenut itse toimiviksi.
Opinnäytetyöhöni kerättyjen ohjeiden ja harjoitteiden avulla ohjaaja pystyy auttamaan epävarmaa esiintyjää varmemmaksi ja soveltamaan sisältöä omaan käyttöönsä. Varmuuden lisääntyessä on sekä ohjaajan että esiintyjän helpompi päästä lähemmäs toivottua lopputulosta
Tutkimukseni lähteinä olen käyttänyt erilaisia kirjallisia lähteitä sekä kokemuksiani ohjaajana. Erityisesti hyödynnän kokemuksiani taiteellisen opinnäytetyöni Kameleonttiefekti prosessiin liittyen sekä huomioistani ohjaajana lasten ja nuorten teatteri- ja tanssitunneilla.
Epävarmaa esiintyjää voi rohkaista monin eri keinoin. Tähän työhön olen valinnut neljä keinoa: kehotietoisuuden, turvallisen oppimisympäristön, tapoja lähteä liikkeelle epävarman esiintyjän kanssa ja palautteen antamisen. Näitä keinoja olen testannut erilaisin harjoittein ja toimintatavoin, jotka olen löytänyt lähteistä tai kokenut itse toimiviksi.
Opinnäytetyöhöni kerättyjen ohjeiden ja harjoitteiden avulla ohjaaja pystyy auttamaan epävarmaa esiintyjää varmemmaksi ja soveltamaan sisältöä omaan käyttöönsä. Varmuuden lisääntyessä on sekä ohjaajan että esiintyjän helpompi päästä lähemmäs toivottua lopputulosta