Näytelmän sisäiset pelit : näkökulmia ja työkaluja nuoren näyttelijän ohjaamiseen
Mäkelä, Ilja (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210390
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210390
Tiivistelmä
Näyttelemisen ohjaaminen on suurelta osin näyttelijän keskittymisen ja tarkkaavaisuuden kohdistamista tilanteen kannalta olennaisella tavalla. Tämä opinnäytetyö jäsentää teatterialan asiantuntijoiden ajatusten pohjalta näkökulmia ja työkaluja, joilla teatteriohjaaja tai opettaja voi auttaa ennen kaikkea nuorta näyttelijää eläytymään roolihenkilönsä tilanteeseen. Konstantin Stanislavskin luoman näyttelijäntekniikan ytimessä olevien käsitteiden, tehtävien, esteiden ja taktiikoiden tarkoituksenmukaisella hyödyntämisellä draamallisen tilanteen voi muotoilla niin, että siitä rakentuu innostava ja energinen, pelin kaltainen kokemus.
Opinnäytetyössä eritellään, miten teatteriesitykseen suunnitellaan mielekästä, jännittävää ja innostavaa näyttämötoimintaa, joka korostaa roolihenkilöiden välistä dynamiikkaa ja jännitettä. Periaatteet, joilla esiintyjää ohjataan hakeutumaan luontevasti ja turvallisesti kontaktiin ja vuorovaikutukseen kanssanäyttelijöiden ja yleisön kanssa, luovat edellytyksiä kaikelle teatterin tekemiselle. Toimivalla, vapautta korostavalla asemoinnilla ohjaaja tukee nuoren näyttelijän läsnäoloa.
Opinnäytetyössä osoitetaan, että erilaisten pelien sisällyttäminen suoraan näytelmän kohtausten sisään voi edesauttaa luontevan näyttämötoiminnan rakentumista teatteriesitykseen hyvin hauskalla ja motivoivalla tavalla. Myös nuorten teatteriharrastajien kanssa toteutettu pilottitutkimus ja sen kautta kerätyt osallistujien ajatukset tukevat pelillisten keinojen tehokkuutta. Directing acting is largely about focusing the actor's concentration and attention in a way that is relevant to the situation. Based on the experts' ideas, this thesis articulates perspectives and tools that a theatre director or teacher can use to help, especially young actors, empathise with the situation of their characters. By making purposeful use of the concepts at the centre of Konstantin Stanislavsky’s acting technique – tasks, obstacles and tactics – a dramatic situation can be shaped to create an engaging and energetic game-like experience.
The thesis will specify how to design stage action that is meaningful, exciting and engaging – while also emphasising the dynamics and tension between the characters. The principles of directing the performer to seek contact and interaction with fellow performers and the audience in a natural and safe way create the conditions for all theatre-making. Through effective blocking that emphasises freedom, the director further supports the presence of young actors.
The thesis shows that incorporating different kinds of games directly into scenes of a play can contribute to building a natural stage action into a theatrical performance in a very fun and motivating way. A pilot study with young theatre enthusiasts and the reflections of the participants collected through this study also confirm the effectiveness of game-based methods.
Opinnäytetyössä eritellään, miten teatteriesitykseen suunnitellaan mielekästä, jännittävää ja innostavaa näyttämötoimintaa, joka korostaa roolihenkilöiden välistä dynamiikkaa ja jännitettä. Periaatteet, joilla esiintyjää ohjataan hakeutumaan luontevasti ja turvallisesti kontaktiin ja vuorovaikutukseen kanssanäyttelijöiden ja yleisön kanssa, luovat edellytyksiä kaikelle teatterin tekemiselle. Toimivalla, vapautta korostavalla asemoinnilla ohjaaja tukee nuoren näyttelijän läsnäoloa.
Opinnäytetyössä osoitetaan, että erilaisten pelien sisällyttäminen suoraan näytelmän kohtausten sisään voi edesauttaa luontevan näyttämötoiminnan rakentumista teatteriesitykseen hyvin hauskalla ja motivoivalla tavalla. Myös nuorten teatteriharrastajien kanssa toteutettu pilottitutkimus ja sen kautta kerätyt osallistujien ajatukset tukevat pelillisten keinojen tehokkuutta.
The thesis will specify how to design stage action that is meaningful, exciting and engaging – while also emphasising the dynamics and tension between the characters. The principles of directing the performer to seek contact and interaction with fellow performers and the audience in a natural and safe way create the conditions for all theatre-making. Through effective blocking that emphasises freedom, the director further supports the presence of young actors.
The thesis shows that incorporating different kinds of games directly into scenes of a play can contribute to building a natural stage action into a theatrical performance in a very fun and motivating way. A pilot study with young theatre enthusiasts and the reflections of the participants collected through this study also confirm the effectiveness of game-based methods.