Markkinointiviestintäsuunnitelma julkaistulle albumille
Hokkanen, Marko (2023)
Hokkanen, Marko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310536
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella musiikkialbumin markkinointiviestintää. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä markkinointiviestinnän suunnitteluprosessiin. Toisena tavoitteena oli perehtyä valittuihin markkinointiviestinnän keinoihin. Opinnäytetyön kolmantena tavoitteena oli laatia markkinointiviestintäsuunnitelma julkaistulle musiikkialbumille.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnittelua ja valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Suunnitteluprosessin vaiheet sisältävät tilanneanalyysit, markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmien määrittelyn, budjetin määrittelyn, markkinointiviestinnän keinojen valinnan, organisoinnin ja aikataulutuksen sekä seurannan ja arvioinnin. Käsiteltäviä keinoja ovat sosiaalinen media, henkilökohtainen myyntityö, verkkosivut, mainonta, hakukonemarkkinointi, myynninedistäminen ja suhdetoiminta.
Yritys, jolle markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin, toimii musiikin tuottamisen ja musiikin julkaisun parissa. Esimerkiksi suoratoistopalveluihin julkaistaan lukematon määrä uusia musiikkikappaleita vuosittain, jolloin markkinointiviestintä auttaa erottumaan tästä joukosta. Laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma toimi apuna uuden albumin markkinoinnissa. Markkinointiviestintäsuunnitelman päällimmäisiksi keinoiksi muodostuivat sosiaalisen median kanavat ja suhdetoiminta. Opinnäytetyötä voivat käyttää hyödyksi myös muut julkaisu-, viestintä- tai markkinointiyritykset, jotka julkaisevat esimerkiksi musiikillisia projekteja.
Teoriaosuudessa käsitellään markkinointiviestinnän suunnittelua ja valittuja markkinointiviestinnän keinoja. Suunnitteluprosessin vaiheet sisältävät tilanneanalyysit, markkinointiviestinnän tavoitteet, kohderyhmien määrittelyn, budjetin määrittelyn, markkinointiviestinnän keinojen valinnan, organisoinnin ja aikataulutuksen sekä seurannan ja arvioinnin. Käsiteltäviä keinoja ovat sosiaalinen media, henkilökohtainen myyntityö, verkkosivut, mainonta, hakukonemarkkinointi, myynninedistäminen ja suhdetoiminta.
Yritys, jolle markkinointiviestintäsuunnitelma tehtiin, toimii musiikin tuottamisen ja musiikin julkaisun parissa. Esimerkiksi suoratoistopalveluihin julkaistaan lukematon määrä uusia musiikkikappaleita vuosittain, jolloin markkinointiviestintä auttaa erottumaan tästä joukosta. Laadittu markkinointiviestintäsuunnitelma toimi apuna uuden albumin markkinoinnissa. Markkinointiviestintäsuunnitelman päällimmäisiksi keinoiksi muodostuivat sosiaalisen median kanavat ja suhdetoiminta. Opinnäytetyötä voivat käyttää hyödyksi myös muut julkaisu-, viestintä- tai markkinointiyritykset, jotka julkaisevat esimerkiksi musiikillisia projekteja.