Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Centria-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työhyvinvoinnin varhainen tuki : Esihenkilöiden puheeksiottamisen valmiuksien kehittäminen osana aktiivisen tuen mallia

Silvander, Marita (2023)

Avaa tiedosto
Silvander_Marita.pdf (1.102Mt)
Lataukset: 


Silvander, Marita
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210465
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli kuvata esihenkilöiden kokemuksia puheeksiottamisesta osana ak-tiivisen tuen mallia. Saatuja tuloksia hyödynnetään Soiten uuden aktiivisen tuen mallin jalkauttamisessa esihenkilöiden työkaluksi ja henkilöstön työhyvinvoinnin parantamiseksi. Tavoitteena on, että esihenkilö ymmärtää puheeksiottamisen merkityksen ja sitoutuu aktiivisen tuen toimintamalliin. Soiten aktiivisen tuen malli mahdollistaa henkilöstön työhyvinvoinnin kohentumisen ja sairauspoissaolojen vähentymisen. Soiten aktiivisen tuen mallin jalkauttamisella halutaan myös selkeyttää esihenkilöiden vastuuta työhyvinvoinnin osa-alueella, missä esihenkilöiden aktiivisella ja varhaisella puuttumi-sella on tavoite vähentää henkilöstön sairauspoissaoloja, sekä selkiyttää esimiehen vastuuta henkilös-tön työhyvinvoitiin liittyvissä asioissa.

Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena. Aineiston keruu toteutettiin etäyhteyksin kahtena eri ryhmähaastatteluna. Haastatteluun osallistui yhteensä viisi Soiten terveyden- ja sairaanhoidon toimialueen esihenkilöä eri palvelualueilta. Haastateltavat olivat osastonhoitajia, sekä vastuu- ja palvelualuejohtajia. Työkokemusta esihenkilöillä oli enemmän kaksi vuotta.

Tulosten mukaan kokemukset puheeksiotto tilanteesta oli kaksijakoisia. Puheeksiotto koetaan hyvänä menetelmänä ja osana aktiivisen tuen mallia, ja sillä voidaan tukea henkilöstön työhyvinvointia ja puuttua henkilöstön haasteisiin varhaisessa vaiheessa. Haastateltavat kokivat myös puheeksiotto tilanteen haasteellisena ja ennalta arvaamattomana tilanteena, jossa kokevat olevansa yksin.

Haastateltavien kokemusten pohjalta ohjausryhmän tapaamisessa päädyttiin tulevaisuudessa vahvistamaan esihenkilöiden valmiuksia haastavissa puheeksiotto tilanteissa. Lisäksi esihenkilöstölle on tarkoitus avata rooleja sekä vastuuta työhyvinvoinnin johtamisesta ja jalkauttaa aktiivisen tuen mallia. Esihenkilöille järjestetään koulutuspäivä, joka koostuu kehitettävistä asiakokonaisuuksista, koulutuspäivästä vastaa hyvinvointivalmentaja.

Esihenkilöille kohdennettuja koulutuksia on tärkeä järjestää jatkossakin, koska sosiaali- ja terveysala elää jatkuvassa muutoksessa ja hyvällä johtamisella voidaan vaikuttaa henkilöstön työssä jaksamiseen sekä organisaation toimivuuteen. Varhaisen tuen merkitystä työhyvinvoinnin johtamisessa tulisi korostaa laaja-alaisesti eri työpaikoissa. Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää laajemmaltikin kuin sosiaali- ja terveysalan yrityksissä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste