Asiakaslähtöisellä toimintatavalla kohti parempaa digiosaamista ja -kokemusta järjestöjen kanssa : digiagentin toimintamalli
Kuoppamäki, Päivi (2023)
Kuoppamäki, Päivi
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051310575
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda asiakaslähtöinen ja monistettavissa oleva toimintamalli, jolla voidaan parantaa hyvinvointialueen järjestöjen ja asukkaiden digiosaamista ja -kokemusta. Toimeksiantaja on Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialue.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustutaan digitukena toimimiseen, tutkittuun tietoon digituesta ja digiosaamisesta sekä digituen eettisyyteen.
Lähteinä käytettiin kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja, koska Valtiovarainministeriön digiohjelmaan sisältyvä uudistettu digituen toimintamalli valmistui hiljattain. Tämän takia on julkaistu paljon digimateriaalia aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa digiagentti opastaa vierellä järjestöjä palvelutietovarannon prosessivaiheiden aikana. Digiagentti havainnoi ja raportoi Digi- ja väestötietovirastolle ymmärrettävyyteen ja toiminnallisuuksiin liittyvistä haasteista.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin verkkovastaamista. Palvelutietovarannon (PTV) tutummaksi tulemista edistetään järjestämällä PTV-tapahtumia verkossa ja live-tapahtumia keväisin ja syksyisin. Palautteita kerätään näistä tapahtumista, digiagentin opastuksiin osallistuneilta sekä tapahtumatallenteen katsojilta. Palautteet ovat suuntaa antavia. Palautteita kerätään koko kuluvan vuoden ajan videotallenteen ansiosta.
Tutkimusten perusteella voidaan todeta, että järjestö kokee vierellä tapahtuvan opastuksen erittäin tärkeäksi. He suosittelevat PTV-tapahtumiin osallistumista. Kunnille ja seurakunnille suunnatut tapahtumat koettiin hyödyllisiksi ja esitykset selkeiksi kaikissa tapahtumissa.
Lopputuotoksena syntyy digiagentin toimintamalli, joka kuvataan Innokylään. Digiagentin toimintamallista muodostuu kuluvan vuoden aikana opas hyvinvointialueiden tarpeisiin. Sisällysluettelo oppaasta löytyy opinnäytetyön liitteistä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tutustutaan digitukena toimimiseen, tutkittuun tietoon digituesta ja digiosaamisesta sekä digituen eettisyyteen.
Lähteinä käytettiin kirjallisuutta ja verkkojulkaisuja, koska Valtiovarainministeriön digiohjelmaan sisältyvä uudistettu digituen toimintamalli valmistui hiljattain. Tämän takia on julkaistu paljon digimateriaalia aiheeseen liittyen.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa digiagentti opastaa vierellä järjestöjä palvelutietovarannon prosessivaiheiden aikana. Digiagentti havainnoi ja raportoi Digi- ja väestötietovirastolle ymmärrettävyyteen ja toiminnallisuuksiin liittyvistä haasteista.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tiedonkeruumenetelmänä käytettiin verkkovastaamista. Palvelutietovarannon (PTV) tutummaksi tulemista edistetään järjestämällä PTV-tapahtumia verkossa ja live-tapahtumia keväisin ja syksyisin. Palautteita kerätään näistä tapahtumista, digiagentin opastuksiin osallistuneilta sekä tapahtumatallenteen katsojilta. Palautteet ovat suuntaa antavia. Palautteita kerätään koko kuluvan vuoden ajan videotallenteen ansiosta.
Tutkimusten perusteella voidaan todeta, että järjestö kokee vierellä tapahtuvan opastuksen erittäin tärkeäksi. He suosittelevat PTV-tapahtumiin osallistumista. Kunnille ja seurakunnille suunnatut tapahtumat koettiin hyödyllisiksi ja esitykset selkeiksi kaikissa tapahtumissa.
Lopputuotoksena syntyy digiagentin toimintamalli, joka kuvataan Innokylään. Digiagentin toimintamallista muodostuu kuluvan vuoden aikana opas hyvinvointialueiden tarpeisiin. Sisällysluettelo oppaasta löytyy opinnäytetyön liitteistä.