”Man e på praktik för att lär sig, int för att som… vis opp sina konskaper.” : En kvalitativ intervjustudie om sjukskötarstuderandes erfarenheter av handledning på praktikplatser.
Nygren, Linda (2023)
Nygren, Linda
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210481
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210481
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att studera betydelsen av handledning av sjukskötarstuderande, att få fram hur viktigt det faktiskt är att få bra handledning på praktikplatser. Fokuset låg på att hitta tredje årets sjukskötarstuderande och det är deras synpunkter, erfarenheter och åsikter studien kommer grunda sig på. Examensarbetet beskriver sjukskötarstuderandes upplevelser med hjälp av en kvalitativ intervjustudie.
Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod och genom en kvalitativ innehållsanalys analyserade man materialet. Informanterna i denna studie bestod av fyra kvinnor i åldern 21–51 år, alla från olika delar av Österbotten. Ekeberghs (2018) teori om lärandet och förståelse användes som teoretisk utgångspunkt i arbetet.
I resultatet kom det fram att handledningen överlag varit bra för alla informanter, någon enstaka pratade om sämre handledning, att det också förekommer tyvärr. Men att då inte bara från handledare, utan även att själva arbetsplatsen bemött studerande på lite sämre sätt. Man kom också fram till att det alltid borde vara två handledare per studerande per praktikplats, både för studerandes skull men också för handledarnas. Att studerande har då lättare att få ihop sina timmar samt att om en blir sjuk har man ändå den andra att vara med och även att speciellt när det kommer till skiftesjobb är det bättre att ha två eftersom det sällan passar för studerandes schema om hen bara ska följa en handledares arbetstider. För handledarna blir det inte lika tungt om det är delat ansvar. Annat man kom fram till var också att försöka para ihop studerande och handledare så att de har samma modersmål samt att den som handleder faktiskt också vill handleda för att studerande ska få bästa möjliga handledning. The purpose of this thesis is to study the importance of supervision of nursing students, to find out how important it actually is to get good supervision in internships. The focus was on finding third year nursing students and it’s their views, experiences and opinions the study will be based on. The thesis describes the experiences of nursing students with help of a qualitative interview study.
The study was carried out using semi-structured interviews as a collection method and through a qualitative content analysis you analysed the material. The informants in this study consisted of four women aged 21-51, all from different parts of Ostrobothnia. Ekebergh’s (2018) theory of learning and understanding was used as a theoretical starting point in the work.
In the results, it came to light that the supervision was overall good for all informants, someone talked about inferior supervision, that it also occurs unfortunately. But that then not only from supervisors, but also that the workplace itself met students in a little worse way. It also was concluded that there should always be two supervisors per student per internship, both for the sake of students but also for the supervisors. That students have it easier to get their hours together and that if one gets sick, you still have the other to join and also that especially when it comes to shift jobs it is better to have two because it is rarely suitable for the students’ schedule if they are only going to follow one supervisor’s working hours. For the supervisors, it won’t be as heavy if it’s shared responsibility. Another thing was also to try to pair students and tutors so that they have the same mother tongue and that the supervisor actually also wants to tutor in order for students to get the best possible tutoring.
Studien genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer som insamlingsmetod och genom en kvalitativ innehållsanalys analyserade man materialet. Informanterna i denna studie bestod av fyra kvinnor i åldern 21–51 år, alla från olika delar av Österbotten. Ekeberghs (2018) teori om lärandet och förståelse användes som teoretisk utgångspunkt i arbetet.
I resultatet kom det fram att handledningen överlag varit bra för alla informanter, någon enstaka pratade om sämre handledning, att det också förekommer tyvärr. Men att då inte bara från handledare, utan även att själva arbetsplatsen bemött studerande på lite sämre sätt. Man kom också fram till att det alltid borde vara två handledare per studerande per praktikplats, både för studerandes skull men också för handledarnas. Att studerande har då lättare att få ihop sina timmar samt att om en blir sjuk har man ändå den andra att vara med och även att speciellt när det kommer till skiftesjobb är det bättre att ha två eftersom det sällan passar för studerandes schema om hen bara ska följa en handledares arbetstider. För handledarna blir det inte lika tungt om det är delat ansvar. Annat man kom fram till var också att försöka para ihop studerande och handledare så att de har samma modersmål samt att den som handleder faktiskt också vill handleda för att studerande ska få bästa möjliga handledning.
The study was carried out using semi-structured interviews as a collection method and through a qualitative content analysis you analysed the material. The informants in this study consisted of four women aged 21-51, all from different parts of Ostrobothnia. Ekebergh’s (2018) theory of learning and understanding was used as a theoretical starting point in the work.
In the results, it came to light that the supervision was overall good for all informants, someone talked about inferior supervision, that it also occurs unfortunately. But that then not only from supervisors, but also that the workplace itself met students in a little worse way. It also was concluded that there should always be two supervisors per student per internship, both for the sake of students but also for the supervisors. That students have it easier to get their hours together and that if one gets sick, you still have the other to join and also that especially when it comes to shift jobs it is better to have two because it is rarely suitable for the students’ schedule if they are only going to follow one supervisor’s working hours. For the supervisors, it won’t be as heavy if it’s shared responsibility. Another thing was also to try to pair students and tutors so that they have the same mother tongue and that the supervisor actually also wants to tutor in order for students to get the best possible tutoring.