Maksutavat matkustettaessa : yritys X:n tunnettuus matkustajien keskuudessa
Rantasalo, Hanna (2023)
Rantasalo, Hanna
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510701
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin yleisimpien maksutapojen jakautumista ulkomailla matkustettaessa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää yleisimpien maksutapojen jakautumista ulkomaan matkoilla maksettaessa sekä Yritys X:n tunnettuutta matkailijoiden keskuudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin matkailua ja valuutta-alueita, ulkomailla maksamista käteisellä ja maksukortilla sekä yrityksen tunnettuutta ja brändiä. Työn teoriaosuudella haettiin vastauksia matkavaluutan tarpeeseen, maksutapojen riskeihin ja hyötyihin sekä yrityksen tunnettuuden ja brändin merkitykseen osana yrityksen liiketoimintaa.
Työn empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineiston keruu suoritettiin Microsoft Formsilla luodulla internetkyselyllä, jolla kartoitettiin vuosien 2021–2023 välisenä aikana Suomesta ulkomaille matkustaneiden täysi-ikäisten henkilöiden maksutapojen jakautumista sekä tekijöitä valintojen taustalla. Osana maksutapavalintoja selvitettiin Yritys X:n tunnettuutta matkailijoiden keskuudessa.
Tutkimustulosten perusteella nähtiin, että maksukortilla maksaminen on selkeästi yleistynyt etenkin euroalueella, sillä jopa 94 prosenttia vastaajista maksaa euromaissa matkustaessaan osan ostoistansa maksukortilla. Myös euroalueen ulkopuolella maksukortti on suosituin maksuväline. Yritys X on tunnettu ja enemmistö vastaajista käyttää yrityksen valuutanvaihtopalveluita, mikäli kokevat tarpeelliseksi ottaa käteistä mukaan matkalle. Useimmiten käteistä vaihdetaan enemmän kuin ensimmäisen päivän tarve, mutta ei koko matkakassaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin matkailua ja valuutta-alueita, ulkomailla maksamista käteisellä ja maksukortilla sekä yrityksen tunnettuutta ja brändiä. Työn teoriaosuudella haettiin vastauksia matkavaluutan tarpeeseen, maksutapojen riskeihin ja hyötyihin sekä yrityksen tunnettuuden ja brändin merkitykseen osana yrityksen liiketoimintaa.
Työn empiirinen osa toteutettiin kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimusaineiston keruu suoritettiin Microsoft Formsilla luodulla internetkyselyllä, jolla kartoitettiin vuosien 2021–2023 välisenä aikana Suomesta ulkomaille matkustaneiden täysi-ikäisten henkilöiden maksutapojen jakautumista sekä tekijöitä valintojen taustalla. Osana maksutapavalintoja selvitettiin Yritys X:n tunnettuutta matkailijoiden keskuudessa.
Tutkimustulosten perusteella nähtiin, että maksukortilla maksaminen on selkeästi yleistynyt etenkin euroalueella, sillä jopa 94 prosenttia vastaajista maksaa euromaissa matkustaessaan osan ostoistansa maksukortilla. Myös euroalueen ulkopuolella maksukortti on suosituin maksuväline. Yritys X on tunnettu ja enemmistö vastaajista käyttää yrityksen valuutanvaihtopalveluita, mikäli kokevat tarpeelliseksi ottaa käteistä mukaan matkalle. Useimmiten käteistä vaihdetaan enemmän kuin ensimmäisen päivän tarve, mutta ei koko matkakassaa.