Unity-pelimoottorin käyttöliittymäjärjestelmien vertailu : Unity UI ja UI Toolkit
Hatara, Miko (2023)
Hatara, Miko
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510752
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510752
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä vertaillaan Unity-pelimoottorin Unity UI (UGUI) - ja UI Toolkit -käyttöliittymäjärjestelmiä. Tavoitteena oli selvittää järjestelmien välisiä eroja, hyötyjä ja haittoja Unityllä tapahtuvan peli- ja sovelluskehityksen kontekstissa.
Käytännössä työssä muokattiin Unityllä luodun Android-mobiilisovelluksen Unity UI -käyttöliittymää UI Toolkit -pohjaiseksi. Käyttöliittymäjärjestelmien välisiä eroja vertailtiin havainnoimalla sovelluksen lähtökohtaa ja lopputulosta sekä eri työvaiheita. Vertailun tukena käytettiin Unityn natiiveja analytiikkatyökaluja ja testaukseen eri Android-puhelimia.
Sovelluksen toteutus osoittautui turhan riippuvaiseksi alkuperäisestä Unity UI -pohjaisesta käyttöliittymästä. UI Toolkit ei tarjonnut riittävästi etuja Unity UI:hin nähden, jotta sovelluksen julkaisuvalmis Unity UI -käyttöliittymä olisi kannattanut korvata UI Toolkitillä. UI Toolkit on Unityn käyttöliittymäjärjestelmänä vielä keskeneräinen kokonaisuus, mutta sillä on vahvuuksia Unity UI:n rinnalla, sekä potentiaalia sen korvaajana kehityksen edetessä.
Käytännössä työssä muokattiin Unityllä luodun Android-mobiilisovelluksen Unity UI -käyttöliittymää UI Toolkit -pohjaiseksi. Käyttöliittymäjärjestelmien välisiä eroja vertailtiin havainnoimalla sovelluksen lähtökohtaa ja lopputulosta sekä eri työvaiheita. Vertailun tukena käytettiin Unityn natiiveja analytiikkatyökaluja ja testaukseen eri Android-puhelimia.
Sovelluksen toteutus osoittautui turhan riippuvaiseksi alkuperäisestä Unity UI -pohjaisesta käyttöliittymästä. UI Toolkit ei tarjonnut riittävästi etuja Unity UI:hin nähden, jotta sovelluksen julkaisuvalmis Unity UI -käyttöliittymä olisi kannattanut korvata UI Toolkitillä. UI Toolkit on Unityn käyttöliittymäjärjestelmänä vielä keskeneräinen kokonaisuus, mutta sillä on vahvuuksia Unity UI:n rinnalla, sekä potentiaalia sen korvaajana kehityksen edetessä.