First aid training for degree programme in nursing students
Syrjä, Tuomas (2014)
Syrjä, Tuomas
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061713063
Tiivistelmä
Taito ensiavun antamiseen on yksi niistä perustaidoista, joita jokaisella ihmisellä tulisi olla. Lähes jokainen joutuu elämänsä aikana tilanteeseen, jossa tarvitaan ensiapua. Suomen laissa on säädetty yleinen auttamisvelvollisuus, joka velvoittaa auttamaan onnettomuuteen joutunutta.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää ensiapukoulutus ensimmäisen vuoden Degree programme in nursing –opiskelijoille. Tavoitteena oli opettaa opiskelijoille hätäensiavun perusteet sekä antaa perustietoa ensiavusta, hätäpuhelun soittamisesta ja henkeä pelastavan ensiavun antamisesta.
Ensiapukoulutus järjestettiin kahtena peräkkäisenä päivänä marraskuussa 2013. Ensimmäisen päivän aikana käytiin läpi viimeisintä ensiaputietoutta hyödyntäen valmisteltu neljän tunnin mittainen teoriaosuus. Toisena päivänä opiskelijat pääsivät itse harjoittelemaan käytännössä edellisenä päivänä teoriassa läpi käytyjä asioita. Käytännön harjoitukset järjestettiin puolikkaalle ryhmälle kerrallaan kolme tuntia kestävinä rastikoulutuksina.
Koulutuksen jälkeen osallistujilta kerättiin palaute, joka oli pääsääntöisesti positiivista. Osallistujat kokivat järjestelyjen, käytettyjen opetusmenetelmien ja kurssin sisällön hyviksi. Kurssin järjestäminen onnistui hyvin ja sille asetetut tavoitteet saavutettiin.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja järjestää ensiapukoulutus ensimmäisen vuoden Degree programme in nursing –opiskelijoille. Tavoitteena oli opettaa opiskelijoille hätäensiavun perusteet sekä antaa perustietoa ensiavusta, hätäpuhelun soittamisesta ja henkeä pelastavan ensiavun antamisesta.
Ensiapukoulutus järjestettiin kahtena peräkkäisenä päivänä marraskuussa 2013. Ensimmäisen päivän aikana käytiin läpi viimeisintä ensiaputietoutta hyödyntäen valmisteltu neljän tunnin mittainen teoriaosuus. Toisena päivänä opiskelijat pääsivät itse harjoittelemaan käytännössä edellisenä päivänä teoriassa läpi käytyjä asioita. Käytännön harjoitukset järjestettiin puolikkaalle ryhmälle kerrallaan kolme tuntia kestävinä rastikoulutuksina.
Koulutuksen jälkeen osallistujilta kerättiin palaute, joka oli pääsääntöisesti positiivista. Osallistujat kokivat järjestelyjen, käytettyjen opetusmenetelmien ja kurssin sisällön hyviksi. Kurssin järjestäminen onnistui hyvin ja sille asetetut tavoitteet saavutettiin.