To Jam or not to Jam?: en studie om hur Jam Sessions i jazzkontexten kan forma en studerande trumslagare
Salomäki, Aron (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510723
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510723
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli saada käsitys siitä, miten Jam Sessiot voivat muokata rumpalioppilasta ja selvittää, miten Jam Sessioissa opitut asiat voivat täydentää virallista musiikinopetusta. Opinnäytetyön tutkimuskysymykset olivat: "Miten Jam Sessiot voivat auttaa rumpalioppilasta kehittymään muusikkona?", "Miten rumpalioppilas voi hyötyä Jam Sessionin sosiaalisista näkökohdista?", "Miten Jam Sessio epävirallisena oppimisympäristönä voi täydentää musiikkiopistossa tai musiikin ammatillisessa koulutusohjelmassa hankittua tietoa?" ja "Miten Jam Sessiot voivat kehittää rumpalioppilaan esiintymiskokemusta?".
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Jam Sessio tarjoaa monia rumpalioppilaan kehitystä edistäviä etuja. Se tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden esiintyä yleisölle sekä tehdä yhteistyötä muiden muusikoiden kanssa. Se mahdollistaa myös sen, että oppilas voi keskittyä luovuuteen ja musikaalisuuteen. Osallistumalla Jam Sessioihin rumpalioppilas voi kehittää viestintätaitojaan ja harjoitella sosiaalista vuorovaikutusta musiikillisessa kontekstissa.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Jam Sessio tarjoaa monia rumpalioppilaan kehitystä edistäviä etuja. Se tarjoaa oppilaalle mahdollisuuden esiintyä yleisölle sekä tehdä yhteistyötä muiden muusikoiden kanssa. Se mahdollistaa myös sen, että oppilas voi keskittyä luovuuteen ja musikaalisuuteen. Osallistumalla Jam Sessioihin rumpalioppilas voi kehittää viestintätaitojaan ja harjoitella sosiaalista vuorovaikutusta musiikillisessa kontekstissa.