Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Taivasallan toiminnan kehittäminen palvelumuotoilun keinoin

Malmivaara, Veera (2023)

 
Avaa tiedosto
Malmivaara_Veera.pdf..pdf (7.626Mt)
Lataukset: 


Malmivaara, Veera
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510763
Tiivistelmä
Kehittämistyön tavoitteena oli selvittää keitä toimeksiantajan nykyiset seuraajat eli asiakkaat ovat, ja millaisia tarpeita ja toiveita heillä on. Kerätyn tiedon avulla syvennettiin asiakasymmärrystä, jonka pohjalta toimintaa voidaan tulevaisuudessa kehittää.

Toimeksiantajana toimi Taivasalla Outdoor Community Oy, joka luonnehtii itseään kohtaamispaikaksi ulkoilmaelämää rakastaville. Kehittämistyössä keskityttiin toimeksiantajan tapahtumatuotantoon.


Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistehtävänä ja sen tutkimusstrategia vastasi sekä tapaus- että konstruktiivista tutkimusta palvelumuotoilun kehittämisotteella sen prosesseja ja työkaluja hyödyntäen. Kehittämistyössä saavutettua asiakasymmärrystä kerättiin primäärisiä lähteitä, kuten seuraajille tehty asiakas- ja markkinakysely sekä teemahaastattelut, hyödyntäen. Sekundäärisinä lähteinä käytettiin muun muassa erilaisia dokumentteja, kuten yrityksen verkkoanalytiikkaa ja olemassa olevia tietoja sekä erilaisia tilastoja ja tutkimuksia. Aineistoa kerättiin helmi-maaliskuussa 2023.


Selvityksessä saatujen tulosten perusteella tapahtumien kehittäminen on tarpeellista, ja palveluille on kysyntää. Tutkimuksessa nousi esille, että Taivasallan nykyinen seuraajakunta poikkeaa heidän tämän hetkisistä tapahtuma-asiakkaista, ja näin ollen yritykselle avautui täysin uusi liiketoimintapotentiaali vastata heidän tarpeisiin.

Opinnäytetyö tuotti tietoa ja ymmärrystä nykyisten ja potentiaalisten asiakkaiden tarpeista. Kyselyyn vastasi 110 henkilöä.
Kerätystä aineistosta nousi esille asiakkaiden motiiveja ja tarpeita liikkua luonnossa sekä toiveita ja tarpeita osallistua luontointerventioihin. Aineisto koettiin hyödyllisenä tulevaisuuden kehittämistyön sekä liiketoiminnallisten tavoitteiden ja mahdollisuuksien kannalta. Työn tuloksista nousi esille kaksi vahvaa asiakassegmenttiä sekä yksi valittu segmentti, jota yritys tulevaisuudessa tavoittelee. Kustakin segmentistä syntyi kolme asiakaspersoonaa, joille ideoitiin palvelutarjooma. Näiden tueksi luotiin liiketoimintamalli, Business Model Canvas.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste