Digitaalinen markkinointi evästeettömässä maailmassa
Pöllänen, Jari (2023)
Pöllänen, Jari
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510713
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510713
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee digitaalista markkinointia ja sen muuttumista yksityisyydensuojaa kunnioittavaan suuntaan. Yksityisyys on tärkeä tekijä käyttäjän luottamuksessa verkkopalveluihin, yrityksiin ja niiden tuotteisiin. Evästeiden käyttö on vähentymässä yksityisyydensuojan myötä. Evästeiden käytön väheneminen eri selaimissa on yksi keskeinen tekninen muutos digitaalisessa markkinoinnissa, vaikka evästeet ovat silti tärkeässä roolissa yritysten käyttämien digitaalisten markkinointikanavien ja työkalujen toiminnassa. Opinnäytetyössäni esittelen olennaisimpia esimerkkejä siihen, kuinka yritykset ottavat käyttöön uusia menetelmiä tietojen keräämiseen ja niiden käsittelyyn yksityisyydensuoja huomioiden. Lisäksi tutkin vaihtoehtoja siihen, kuinka yritykset voivat varautua digitaalisen markkinoinnin muuttumiseen evästeiden poistuessa ja käyn läpi esimerkkejä siitä, minkälaisia muutoksia suuret teknologiajätit ovat tehneet yksityisyydensuojan parantamiseksi. My thesis focuses on digital marketing and its transformation towards respecting privacy. Privacy is an important factor in user trust towards online services, companies, and their products. The reduction of cookie usage in various web browsers is a key technical change in digital marketing, but cookies still play an important role in the operation of digital marketing channels and tools used by companies. In my thesis, I present some examples of how companies are adopting new methods for data collection and processing while taking privacy into account. Additionally, I explore alternatives for how companies can prepare for the changes in digital marketing as cookies are phased out and provide examples of the types of changes that major technology giants have made to enhance privacy.