Sisältömarkkinointisuunnitelma Helsingin kantakaupungissa avaavalle ravintolalle
Salonsaari, Iina (2023)
Salonsaari, Iina
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510908
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510908
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, voiko ravintola-alalla erottua kilpailijoista markkinointiviestinnän keinoin erittäin kilpaillulla alueella Helsingin kantakaupungissa. Opinnäytetyöstä rajattiin pois kaikki muut toimialat, sekä ne kilpailevat ravintolat, jotka ovat suunnattu eri kohderyhmälle, eikä näin ollen anna lisäarvoa tälle tutkimukselle. Opinnäytetyön kohdeyritys on perustamisaikeissa oleva kahvila-ravintola, jonka kohderyhmä on 18–35-vuotiaat trendeistä kiinnostuneet henkilöt. Opinnäytetyön produktina syntyi sisältömarkkinointisuunnitelma Helsingin kantakaupungissa avaavalle ravintolalle.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä osiossa määriteltiin mitä tarkoittaa markkinointi, sekä syvennyttiin opinnäytetyöhön liittyvien aiheiden ja käsitteiden kautta. Ensimmäisessä osiossa näitä ovat digimarkkinointi, sosiaalisen median merkitys markkinointiviestinnässä ja brändin tukemisessa, orgaanisen ja maksetun näkyvyyden erot, sekä hakukoneoptimointi. Toisessa osiossa pureuduttiin syvemmin mitä tarkoittaa puolestaan sisältömarkkinointi. Mikä osuus asiakasymmärryksellä ja ostopolulla, sekä seurannalla ja mittaamisella on sisältömarkkinointiin. Lisäksi tässä osiossa käytiin läpi, miten luodaan sisältöstrategia.
Kehittämistyön menetelmäosiossa tehtiin tutkimus benchmarking-menetelmällä. Tässä vertailtiin kolmea paikallista samaa kohderyhmää tavoittelevaa kilpailijaa, sekä yhtä kansainvälistä kahvilaketjua. Benchmarking-menetelmää käytettiin yritysten Instagram-, Facebook- ja TikTok-tilien vertailuanalyysiin. Näiden sosiaalisen median kanavien lisäksi vertailtiin kyseisten yritysten verkkosivuja. Jokainen kanava käsiteltiin omissa luvuissaan, joissa määriteltiin myös tarkemmin kyseiset sosiaalisen median kanavat. Osion lopussa on yhteenveto kehittämistyön menetelmäosiosta.
Itse produkti, eli sisältömarkkinointisuunnitelma luotiin edellä mainittujen osioiden pohjalta. Tietoperusta ja benchmarking-menetelmä perustelevat käytetyn sisältöstrategian, ja suunnitelman luominen etenee johdonmukaisesti kohta kohdalta esitellen valmiin produktin. Tässä osiossa perustellaan vaiheittain, miksi kyseisiin ratkaisuihin on päädytty.
Viimeisessä pääluvussa käsiteltiin opinnäytetyön johtopäätökset, pohdinta sekä työn että kirjoitusprosessin onnistuminen. Isoimpana johtopäätöksenä tehtiin havainto, että suunnitelmallisella ja tavoitteellisella sisältömarkkinoinnilla voidaan todennäköisesti saavuttaa kilpailuetua kyseisellä markkinalla. Opinnäytetyöstä olisi saatu yksityiskohtaisempaa tietoa vertailuanalyysin tarkkailujakson pidentämisellä, sekä lisäämällä vertailtavia yrityksiä analyysiin. Opinnäytetyön kirjoitusprosessi oli aikataulultaan tiivis ja intensiivinen prosessi. Työ valmistui aikataulun mukaisesti toukokuussa 2023.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä osiossa määriteltiin mitä tarkoittaa markkinointi, sekä syvennyttiin opinnäytetyöhön liittyvien aiheiden ja käsitteiden kautta. Ensimmäisessä osiossa näitä ovat digimarkkinointi, sosiaalisen median merkitys markkinointiviestinnässä ja brändin tukemisessa, orgaanisen ja maksetun näkyvyyden erot, sekä hakukoneoptimointi. Toisessa osiossa pureuduttiin syvemmin mitä tarkoittaa puolestaan sisältömarkkinointi. Mikä osuus asiakasymmärryksellä ja ostopolulla, sekä seurannalla ja mittaamisella on sisältömarkkinointiin. Lisäksi tässä osiossa käytiin läpi, miten luodaan sisältöstrategia.
Kehittämistyön menetelmäosiossa tehtiin tutkimus benchmarking-menetelmällä. Tässä vertailtiin kolmea paikallista samaa kohderyhmää tavoittelevaa kilpailijaa, sekä yhtä kansainvälistä kahvilaketjua. Benchmarking-menetelmää käytettiin yritysten Instagram-, Facebook- ja TikTok-tilien vertailuanalyysiin. Näiden sosiaalisen median kanavien lisäksi vertailtiin kyseisten yritysten verkkosivuja. Jokainen kanava käsiteltiin omissa luvuissaan, joissa määriteltiin myös tarkemmin kyseiset sosiaalisen median kanavat. Osion lopussa on yhteenveto kehittämistyön menetelmäosiosta.
Itse produkti, eli sisältömarkkinointisuunnitelma luotiin edellä mainittujen osioiden pohjalta. Tietoperusta ja benchmarking-menetelmä perustelevat käytetyn sisältöstrategian, ja suunnitelman luominen etenee johdonmukaisesti kohta kohdalta esitellen valmiin produktin. Tässä osiossa perustellaan vaiheittain, miksi kyseisiin ratkaisuihin on päädytty.
Viimeisessä pääluvussa käsiteltiin opinnäytetyön johtopäätökset, pohdinta sekä työn että kirjoitusprosessin onnistuminen. Isoimpana johtopäätöksenä tehtiin havainto, että suunnitelmallisella ja tavoitteellisella sisältömarkkinoinnilla voidaan todennäköisesti saavuttaa kilpailuetua kyseisellä markkinalla. Opinnäytetyöstä olisi saatu yksityiskohtaisempaa tietoa vertailuanalyysin tarkkailujakson pidentämisellä, sekä lisäämällä vertailtavia yrityksiä analyysiin. Opinnäytetyön kirjoitusprosessi oli aikataulultaan tiivis ja intensiivinen prosessi. Työ valmistui aikataulun mukaisesti toukokuussa 2023.