Tiedonkulun prosessi palveluohjaajien ja kotihoidon välillä : Kehittämistyö Jyväskylän kaupungin OIVA-keskukselle
Kaipainen, Suvi (2014)
Kaipainen, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112625
Tiivistelmä
Vanhus- ja vammaispalvelujen neuvonta, palveluohjaus ja palvelutarpeen arviointi on keskitetty OIVA-keskukseen. Jyväskylän kaupungin OIVA-keskus on tilannut opinnäytetyön.
Opinnäytetyön avulla pyrittiin parantamaan Jyväskylän kaupungin OIVA-keskuksen palveluohjaajien ja kotihoidon palvelupäälliköiden tiedonkulun toimivuutta ja yhdenmukaistamaan käytäntöjä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla ryhmähaastattelulla, johon osallistui molempien osapuolten edustajia. Haastattelun aluksi kerättiin tietoa erilliselle kyselylomakkeelle, joka toimi täydentävänä menetelmänä haastattelun ohella.
Haastattelulla saatiin tietoa palveluohjaajien ja kotihoidon palvelupäälliköiden välisestä tiedonkulun toimivuudesta, sen epäkohdista ja kehitysideoista. Haastatteluaineisto nauhoitettiin, litteroitiin ja aineistosta muodostettiin teemoja. Toimiviksi asioiksi koettiin etenkin keskinäisen yhteistyön sujuminen. Haasteelliseksi koettiin puolestaan eri toimintatavat uusista asiakkaista ilmoittamisessa kotihoidon palvelupäälliköille. Kehittämisideoita ilmeni runsaasti ja haastattelun perusteella merkittävimmäksi kehittämiskohteeksi nostettiin eri toimintalinjausten yhtenäistäminen. Haastattelusta saatujen tulosten ja kehitysideoiden perusteella muodostettiin tiedonkulun prosessi.
Kehittämisprosessin lopputuotoksena muotoutui OIVA-keskuksen palveluohjaajien ja kotihoidon palvelupäälliköiden käyttöön tiedonkulun prosessi. Prosessi toimii yhteisenä linjauksena, jota käytetään turvallisen ja laadukkaan yhteistyön mahdollistamiseen. Ennen kaikkea prosessi auttaa yhdis-tämään erilaiset toimintakulttuurit toimivaksi kokonaisuudeksi.
Jatkotutkimusaiheena voidaan tutkia tiedonkulun prosessin toimivuutta palveluohjaajille ja kotihoidon henkilöstölle tehtävällä palautekyselyllä ja tulosten perusteella voidaan tarvittaessa kehittää tiedonkulun prosessia edelleen.
Opinnäytetyön avulla pyrittiin parantamaan Jyväskylän kaupungin OIVA-keskuksen palveluohjaajien ja kotihoidon palvelupäälliköiden tiedonkulun toimivuutta ja yhdenmukaistamaan käytäntöjä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla ryhmähaastattelulla, johon osallistui molempien osapuolten edustajia. Haastattelun aluksi kerättiin tietoa erilliselle kyselylomakkeelle, joka toimi täydentävänä menetelmänä haastattelun ohella.
Haastattelulla saatiin tietoa palveluohjaajien ja kotihoidon palvelupäälliköiden välisestä tiedonkulun toimivuudesta, sen epäkohdista ja kehitysideoista. Haastatteluaineisto nauhoitettiin, litteroitiin ja aineistosta muodostettiin teemoja. Toimiviksi asioiksi koettiin etenkin keskinäisen yhteistyön sujuminen. Haasteelliseksi koettiin puolestaan eri toimintatavat uusista asiakkaista ilmoittamisessa kotihoidon palvelupäälliköille. Kehittämisideoita ilmeni runsaasti ja haastattelun perusteella merkittävimmäksi kehittämiskohteeksi nostettiin eri toimintalinjausten yhtenäistäminen. Haastattelusta saatujen tulosten ja kehitysideoiden perusteella muodostettiin tiedonkulun prosessi.
Kehittämisprosessin lopputuotoksena muotoutui OIVA-keskuksen palveluohjaajien ja kotihoidon palvelupäälliköiden käyttöön tiedonkulun prosessi. Prosessi toimii yhteisenä linjauksena, jota käytetään turvallisen ja laadukkaan yhteistyön mahdollistamiseen. Ennen kaikkea prosessi auttaa yhdis-tämään erilaiset toimintakulttuurit toimivaksi kokonaisuudeksi.
Jatkotutkimusaiheena voidaan tutkia tiedonkulun prosessin toimivuutta palveluohjaajille ja kotihoidon henkilöstölle tehtävällä palautekyselyllä ja tulosten perusteella voidaan tarvittaessa kehittää tiedonkulun prosessia edelleen.