Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tiedonkulun prosessi palveluohjaajien ja kotihoidon välillä : Kehittämistyö Jyväskylän kaupungin OIVA-keskukselle

Kaipainen, Suvi (2014)

 
Avaa tiedosto
Tiedonkulun prosessi palveluohjaajien ja kotihoidon valilla.pdf (731.2Kt)
Lataukset: 


Kaipainen, Suvi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2014061112625
Tiivistelmä
Vanhus- ja vammaispalvelujen neuvonta, palveluohjaus ja palvelutarpeen arviointi on keskitetty OIVA-keskukseen. Jyväskylän kaupungin OIVA-keskus on tilannut opinnäytetyön.

Opinnäytetyön avulla pyrittiin parantamaan Jyväskylän kaupungin OIVA-keskuksen palveluohjaajien ja kotihoidon palvelupäälliköiden tiedonkulun toimivuutta ja yhdenmukaistamaan käytäntöjä. Opinnäytetyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen menetelmiä. Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla ryhmähaastattelulla, johon osallistui molempien osapuolten edustajia. Haastattelun aluksi kerättiin tietoa erilliselle kyselylomakkeelle, joka toimi täydentävänä menetelmänä haastattelun ohella.

Haastattelulla saatiin tietoa palveluohjaajien ja kotihoidon palvelupäälliköiden välisestä tiedonkulun toimivuudesta, sen epäkohdista ja kehitysideoista. Haastatteluaineisto nauhoitettiin, litteroitiin ja aineistosta muodostettiin teemoja. Toimiviksi asioiksi koettiin etenkin keskinäisen yhteistyön sujuminen. Haasteelliseksi koettiin puolestaan eri toimintatavat uusista asiakkaista ilmoittamisessa kotihoidon palvelupäälliköille. Kehittämisideoita ilmeni runsaasti ja haastattelun perusteella merkittävimmäksi kehittämiskohteeksi nostettiin eri toimintalinjausten yhtenäistäminen. Haastattelusta saatujen tulosten ja kehitysideoiden perusteella muodostettiin tiedonkulun prosessi.

Kehittämisprosessin lopputuotoksena muotoutui OIVA-keskuksen palveluohjaajien ja kotihoidon palvelupäälliköiden käyttöön tiedonkulun prosessi. Prosessi toimii yhteisenä linjauksena, jota käytetään turvallisen ja laadukkaan yhteistyön mahdollistamiseen. Ennen kaikkea prosessi auttaa yhdis-tämään erilaiset toimintakulttuurit toimivaksi kokonaisuudeksi.

Jatkotutkimusaiheena voidaan tutkia tiedonkulun prosessin toimivuutta palveluohjaajille ja kotihoidon henkilöstölle tehtävällä palautekyselyllä ja tulosten perusteella voidaan tarvittaessa kehittää tiedonkulun prosessia edelleen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste