Uudet polttoaineet osana vihreää siirtymää satamalogistiikassa
Pesonen, Tita (2023)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610989
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle eli Merilogistiikan tutkimuskeskukselle opinnäytetyö osaksi UUPO-projektia, jossa selvitetään, mitä uusia polttoaineita satamalogistiikassa voitaisiin hyödyntää tulevaisuudessa sekä satamalogistiikan ymmärrystä ja mahdollisuuksia niiden hyödyntämiseen. Tutkittavaksi valittiin neljä uutta päästötöntä polttoainetta, joiden ominaisuuksia ja logistisia näkökulmia tutkittiin tarkemmin. Suurin keskittyminen oli vihreään vetyyn, jonka avulla voidaan johtaa muita synteettisiä polttoaineita.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena tutkimalla ja yhdistelemällä laajasti olemassa olevaa teoriaa sekä haastattelemalla toimijoita niin satamalogistiikassa kuin polttoaineiden valmistuksen saralla. Vihreään siirtymään liittyen käytiin läpi teoriaa eri lakien, säädösten ja ilmastonmuutoksen kannalta. Satamalogistiikan osalta pohjustettiin meriklustereita Satakunnan osalta.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että satamalogistiikassa ymmärretään vihreän siirtymän tarkoitus ja että sitä varten tulee tehdä muutoksia yritysten toimintaan. Uudet polttoaineet nähtiin tulevaisuuden vastauksena hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, mutta vain yhtä polttoainetta ei voida nimetä selkeäksi ”voittajaksi”, sillä useamman eri polttoaineen käyttö on jo alueellisesti sekä tuotantokapasiteettien kannalta pakollista. Aihe vaatii vielä laajempaa tutkimusta ja pilotointia sekä laajaa yhteistyötä eri sidosryhmien välillä. Jatkotutkimusmahdollisuuksia löydettiin myös useita.
Opinnäytetyö tehtiin laadullisena tutkimuksena tutkimalla ja yhdistelemällä laajasti olemassa olevaa teoriaa sekä haastattelemalla toimijoita niin satamalogistiikassa kuin polttoaineiden valmistuksen saralla. Vihreään siirtymään liittyen käytiin läpi teoriaa eri lakien, säädösten ja ilmastonmuutoksen kannalta. Satamalogistiikan osalta pohjustettiin meriklustereita Satakunnan osalta.
Tutkimuksen perusteella todettiin, että satamalogistiikassa ymmärretään vihreän siirtymän tarkoitus ja että sitä varten tulee tehdä muutoksia yritysten toimintaan. Uudet polttoaineet nähtiin tulevaisuuden vastauksena hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, mutta vain yhtä polttoainetta ei voida nimetä selkeäksi ”voittajaksi”, sillä useamman eri polttoaineen käyttö on jo alueellisesti sekä tuotantokapasiteettien kannalta pakollista. Aihe vaatii vielä laajempaa tutkimusta ja pilotointia sekä laajaa yhteistyötä eri sidosryhmien välillä. Jatkotutkimusmahdollisuuksia löydettiin myös useita.