Palkitaan Paltamossa - Miten kunta voi palkita henkilöstöään?
Granqvist, Eila (2023)
Granqvist, Eila
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610968
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051610968
Tiivistelmä
Organisaatio voi tukea strategisten tavoitteiden saavuttamista palkitsemalla henkilöstöään. Palkitsemisjärjestelmät voivat koostua sekä aineettomasta että aineellisesta palkitsemisesta. Tutkimusten mukaan palkitsemisjärjestelmät ovat vaihtelevasti käytössä julkishallinnon organisaatioissa ja erityisesti kunta-alalla palkitsemisen mahdollisuudet tunnistetaan heikosti. Kunta-alan henkilöstön saatavuuteen liittyvät ongelmat ja rekrytointihaasteet ovat yleistyneet ja sitouttaminen voidaan kokea entistä vaikeammaksi.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia palkitsemismalleja on mahdollista käyttää kunta-alalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös palkitsemisen vaikutusta työhyvinvointiin ja sitoutumisen muodostumiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kunta-alalla nähdään palkitsemisessa sekä millä eri tavoin kunnalliset toimijat arvioivat palkitsemisjärjestelmää eri näkökulmista. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sitä, miten palkitseminen voidaan sovittaa kunnalliseen työsuhteeseen ja muuhun lainsäädäntöön. Tutkimuksessa pohdittiin toimeksiantajana toimivan kunnan vaihtoehtoja palkitsemismallin käyttöönottamiseksi. Työ tukee kohdekunnan kuntastrategian toteuttamista.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tutkimuksella haluttiin ymmärtää ja selvittää kunta-alan palkitsemiseen liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa perehdyttiin kunnan strategia-asiakirjoihin, palkitsemista koskeviin tiedon lähteisiin, eri kuntien esimerkkeihin sekä haastattelemalla palkitsemisen kannalta kohdekunnan keskeisiä henkilöitä.
Tutkimus osoitti, että kunta-alalla palkitseminen koetaan haastavaksi. Palkitsemisjärjestelmä tunnistettiin kohdekunnassa strategialähtöiseksi, organisaation tavoitteita tukevaksi toiminnaksi, mutta sen ylläpito, seuranta ja mahdolliset negatiiviset vaikutukset työyhteisöön koettiin haasteeksi. Tärkeänä pidettiin henkilöstön osallisuutta ja avoimuutta palkitsemismallin luomisessa sekä palkitsemisperiaatteiden määrittelyssä. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että merkittävää vaikutusta työhyvinvoinnin lisäämiseen tai työntekijöiden sitouttamiseen ei yksittäisillä, irrallisilla palkitsemiskeinoilla saavuteta.
Tämän työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia palkitsemismalleja on mahdollista käyttää kunta-alalla. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös palkitsemisen vaikutusta työhyvinvointiin ja sitoutumisen muodostumiseen. Lisäksi selvitettiin, millaisia haasteita ja mahdollisuuksia kunta-alalla nähdään palkitsemisessa sekä millä eri tavoin kunnalliset toimijat arvioivat palkitsemisjärjestelmää eri näkökulmista. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös sitä, miten palkitseminen voidaan sovittaa kunnalliseen työsuhteeseen ja muuhun lainsäädäntöön. Tutkimuksessa pohdittiin toimeksiantajana toimivan kunnan vaihtoehtoja palkitsemismallin käyttöönottamiseksi. Työ tukee kohdekunnan kuntastrategian toteuttamista.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, koska tutkimuksella haluttiin ymmärtää ja selvittää kunta-alan palkitsemiseen liittyviä tekijöitä. Tutkimuksessa perehdyttiin kunnan strategia-asiakirjoihin, palkitsemista koskeviin tiedon lähteisiin, eri kuntien esimerkkeihin sekä haastattelemalla palkitsemisen kannalta kohdekunnan keskeisiä henkilöitä.
Tutkimus osoitti, että kunta-alalla palkitseminen koetaan haastavaksi. Palkitsemisjärjestelmä tunnistettiin kohdekunnassa strategialähtöiseksi, organisaation tavoitteita tukevaksi toiminnaksi, mutta sen ylläpito, seuranta ja mahdolliset negatiiviset vaikutukset työyhteisöön koettiin haasteeksi. Tärkeänä pidettiin henkilöstön osallisuutta ja avoimuutta palkitsemismallin luomisessa sekä palkitsemisperiaatteiden määrittelyssä. Tutkimus antaa viitteitä siitä, että merkittävää vaikutusta työhyvinvoinnin lisäämiseen tai työntekijöiden sitouttamiseen ei yksittäisillä, irrallisilla palkitsemiskeinoilla saavuteta.