Sanahelinästä voimavaraksi : kokemuksia CAD-metodin käytöstä improvisaation opetuksessa Sibelius-opistossa
Manninen, Tuula (2023)
Manninen, Tuula
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611015
Tiivistelmä
Taiteen perusopetuksen musiikin laajan oppimäärän uudet opetussuunnitelmat asettivat vuonna 2018 monen musiikkioppilaitoksen henkilöstölle uusia haasteita. Opetuksen tavoitealueiksi nostettiin ensimmäistä kertaa improvisointi ja säveltäminen. Myös Hämeenlinnassa toimivassa Sibelius-opistossa pohdittiin, kuinka uuden opetussuunnitelman vaatimuksiin voitaisiin vastata.
Sibelius-opisto päätti vuonna 2019 tarjota opetushenkilöstölleen mahdollisuuden tutustua ja kouluttautua Creative Ability Development (CAD) -metodiin ja sen käyttöön improvisaation opetuksessa. CAD-metodi on yhdysvaltalaisen Alice Kanackin kehittämä menetelmä, joka pyrkii luovan ajattelun kehittämiseen. Tämä opinnäytetyö avaa menetelmän perusperiaatteita ja menetelmiä sekä kartoittaa CAD-koulutuksen vaikutuksia Sibelius-opistossa. Työssä selvitettiin CAD-metodin käytön laajuutta ja opettajien kokemuksia metodin käyttämisestä omassa opetustyössään. Opinnäytetyö valotti myös improvisaatio-opetuksen roolia tule-vaisuuden musiikkikasvatuskentällä.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä ja puolistrukturoitua haastattelua, jotka toteutettiin vuoden 2022 aikana. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua, jolla pyrittiin löytämään tutkimuksen kannalta keskeisiä asiakokonaisuuksia.
Tutkimuksen tulokset kertovat improvisoinnin käytön vakiintuneen Sibelius-opistossa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat käyttävänsä improvisaatiota opetustyössään melko monipuolisesti. Sen koettiin yleisesti parantavan oppilaiden itsetuntemusta ja musiikillisen identiteetin rakentumista. Improvisointitilanteet nähtiin myös perinteisiä opetustilanteita tasavertaisempina. Improvisointiin ja sen opettamiseen liitettiin kuitenkin myös haasteita. Epävarmuus omasta osaamisesta sekä improvisaatio-opetuksen sisältöjen ja tavoitteiden määrittelyn epä-määräisyys ja vaikeus koettiin suurimpina ongelmina.
Sibelius-opisto päätti vuonna 2019 tarjota opetushenkilöstölleen mahdollisuuden tutustua ja kouluttautua Creative Ability Development (CAD) -metodiin ja sen käyttöön improvisaation opetuksessa. CAD-metodi on yhdysvaltalaisen Alice Kanackin kehittämä menetelmä, joka pyrkii luovan ajattelun kehittämiseen. Tämä opinnäytetyö avaa menetelmän perusperiaatteita ja menetelmiä sekä kartoittaa CAD-koulutuksen vaikutuksia Sibelius-opistossa. Työssä selvitettiin CAD-metodin käytön laajuutta ja opettajien kokemuksia metodin käyttämisestä omassa opetustyössään. Opinnäytetyö valotti myös improvisaatio-opetuksen roolia tule-vaisuuden musiikkikasvatuskentällä.
Aineistonkeruumenetelminä käytettiin kyselyä ja puolistrukturoitua haastattelua, jotka toteutettiin vuoden 2022 aikana. Aineiston analysoinnissa käytettiin teemoittelua, jolla pyrittiin löytämään tutkimuksen kannalta keskeisiä asiakokonaisuuksia.
Tutkimuksen tulokset kertovat improvisoinnin käytön vakiintuneen Sibelius-opistossa. Tutkimukseen osallistuneet opettajat kertoivat käyttävänsä improvisaatiota opetustyössään melko monipuolisesti. Sen koettiin yleisesti parantavan oppilaiden itsetuntemusta ja musiikillisen identiteetin rakentumista. Improvisointitilanteet nähtiin myös perinteisiä opetustilanteita tasavertaisempina. Improvisointiin ja sen opettamiseen liitettiin kuitenkin myös haasteita. Epävarmuus omasta osaamisesta sekä improvisaatio-opetuksen sisältöjen ja tavoitteiden määrittelyn epä-määräisyys ja vaikeus koettiin suurimpina ongelmina.