Kohtaaminen tanssissa : yhteyden muodostaminen toiseen tanssi-improvisaatiota hyödyntäen
Ryynänen, Elisa (2023)
Ryynänen, Elisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051510816
Tiivistelmä
Tämä on kirjallinen osuus tanssinopettajan tutkinnon (AMK) pedagogisesta opinnäytetyöstä. Osana opinnäytetyötä on toteutettu pedagoginen kokeilu syksyllä 2022, jossa tutkittiin, miten tanssijat muodostivat yhteyden toisiinsa tanssi-improvisaatiota hyödyntäen. 
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia vastavuoroista yhteyttä, joka muodostettiin tanssijoiden välille tanssi-improvisaation keinoin hyödyntäen katseen käyttöä, etäisyyden säätelyä ja kosketusta. Tärkeitä teemoja yhteyden löytymisen kannalta oli myös toisen kohtaaminen, läsnäolo sekä turvallinen oppimisympäristö.
Pedagogisesta kokeilusta kerättiin tietoa alku- ja loppukyselyn, harjoituksissa kirjoitettujen reflektioiden, suullisten yhteisten keskustelujen sekä kirjoittajan muistiinpanojen kautta.
Opetuskokeilussa tavoite kohdata ja löytää yhteys toiseen tanssijaan improvisaatiota hyödyntäen toteutui. Opetuskokeilu kehitti kirjoittajan kykyä opettaa improvisaatio tunteja. Opinnäytetyön avulla löytyi monia harjoitteita, joilla improvisaatiotyöskentelyä parin kanssa voidaan tulevaisuudessakin harjoittaa.
Opinnäytetyön tavoite oli tutkia vastavuoroista yhteyttä, joka muodostettiin tanssijoiden välille tanssi-improvisaation keinoin hyödyntäen katseen käyttöä, etäisyyden säätelyä ja kosketusta. Tärkeitä teemoja yhteyden löytymisen kannalta oli myös toisen kohtaaminen, läsnäolo sekä turvallinen oppimisympäristö.
Pedagogisesta kokeilusta kerättiin tietoa alku- ja loppukyselyn, harjoituksissa kirjoitettujen reflektioiden, suullisten yhteisten keskustelujen sekä kirjoittajan muistiinpanojen kautta.
Opetuskokeilussa tavoite kohdata ja löytää yhteys toiseen tanssijaan improvisaatiota hyödyntäen toteutui. Opetuskokeilu kehitti kirjoittajan kykyä opettaa improvisaatio tunteja. Opinnäytetyön avulla löytyi monia harjoitteita, joilla improvisaatiotyöskentelyä parin kanssa voidaan tulevaisuudessakin harjoittaa.
