Moninpelin toteutus Unityllä
Heinonen, Joona (2023)
Heinonen, Joona
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611012
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Unity-pelimoottorin virallista Netcode for GameObjects -moninpelikirjastoa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli saada selville, miten kirjasto mahdollistaa moninpelien kehittämisen Unityllä sekä miten sen käyttöönotto tapahtuu. Työn aikana luotiin demo, jonka avulla testattiin kirjaston sisältämiä toiminnallisuuksia kahden eri tietokoneen välillä.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa keskitytään pääsääntöisesti tutkimaan kirjaston sisältämiä toimintoja ja komponentteja moninpelien olennaisimpien toiminnallisuuksien mahdollistamiseen. Opinnäytetyön tietopohja koostuu enimmäkseen Unityn virallisen dokumentaation läpikäymisestä sekä kirjastosta luotujen ohjeiden tutkimisesta. Aineistoa tutkimalla kyetään havainnoimaan kirjaston tärkeimpiä osia, joita työssä tutkitaan. Tutkittuja osa-alueita hyödynnetään työn aikana rakennettavassa demossa.
Työn tuloksena huomattiin kirjaston käyttöönoton olevan yksinkertainen prosessi. Sen sisältämät komponentit ja toiminnot mahdollistavat moninpelikehitykselle tärkeät toiminnallisuudet ja niiden käyttö koettiin helpoksi. Kirjasto on vielä tuore, minkä takia vasta-alkajien voi olla vaikea hyödyntää kirjastoa. Aiemmin julkaistujen kirjastojen etuna on niiden käyttäjäkokemukset, jotka auttavat löytämään mahdollisesti esiintyviin ongelmiin ratkaisuja helpommin.
Opinnäytetyö on tutkimuksellinen. Opinnäytetyön teoreettisessa osuudessa keskitytään pääsääntöisesti tutkimaan kirjaston sisältämiä toimintoja ja komponentteja moninpelien olennaisimpien toiminnallisuuksien mahdollistamiseen. Opinnäytetyön tietopohja koostuu enimmäkseen Unityn virallisen dokumentaation läpikäymisestä sekä kirjastosta luotujen ohjeiden tutkimisesta. Aineistoa tutkimalla kyetään havainnoimaan kirjaston tärkeimpiä osia, joita työssä tutkitaan. Tutkittuja osa-alueita hyödynnetään työn aikana rakennettavassa demossa.
Työn tuloksena huomattiin kirjaston käyttöönoton olevan yksinkertainen prosessi. Sen sisältämät komponentit ja toiminnot mahdollistavat moninpelikehitykselle tärkeät toiminnallisuudet ja niiden käyttö koettiin helpoksi. Kirjasto on vielä tuore, minkä takia vasta-alkajien voi olla vaikea hyödyntää kirjastoa. Aiemmin julkaistujen kirjastojen etuna on niiden käyttäjäkokemukset, jotka auttavat löytämään mahdollisesti esiintyviin ongelmiin ratkaisuja helpommin.
