LähiTapiola Pääkaupunkiseudun sisäisen viestinnän kehittäminen työhyvinvoinnin näkökulmasta
Honkanen, Lotta (2023)
Honkanen, Lotta
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611127
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia LähiTapiola Pääkaupunkiseudun sisäisen viestinnän nykytilaa ja laatia työhyvinvointia tukevia kehitysehdotuksia viestinnän parantamiseksi. Osana tutkimusta toteutettiin henkilöstökysely, jonka avulla selvitettiin henkilöstön kokemuksia sisäisen viestinnän toimivuudesta ja vaikutuksesta työhyvinvointiin, lisäksi kerättiin mahdollisia kehitysehdotuksia. Työn tavoitteena oli tutkia LähiTapiola Pääkaupunkiseudun sisäisen viestinnän nykytilaa ja miten sitä voisi kehittää työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Tietoperustassa keskeisinä lähteinä käytettiin tieteellisiä artikkeleita ja kirjallisuutta sisäisestä viestinnästä, sekä työhyvinvoinnin eri aihealueilta. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin kohdeorganisaation työntekijöille suunnatun anonyymin henkilöstökyselyn avulla, joka toteutettiin Webropol kysely- ja raportointialustan avulla. Kyselystä saatua tutkimusaineistoa analysoitiin määrällisin menetelmin diagrammien ja kaavioiden avulla.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin onnistuneesti eli sisäisen viestinnän nykytilasta saatiin luotua selkeä kuva. Kohdeorganisaation sisäinen viestintä koettiin lämminhenkiseksi ja avoimeksi, mutta vastauksissa nousi selkeästi esiin sisäisen viestinnän strategian puute. Strategian puuttuminen näyttäytyi sisäisen viestinnän erilaisina haasteina, kuten esimerkiksi kanavien epäselvyytenä ja tiedonhaun vaikeutena. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella toimeksiantajalle laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla sisäistä viestintää voidaan parantaa. Näiden kehitysehdotusten pohjalta toimeksiantaja voi lähteä tekemään käytännön toimia sisäisen viestinnän parantamiseksi työhyvinvoinnin näkökulmasta.
Tietoperustassa keskeisinä lähteinä käytettiin tieteellisiä artikkeleita ja kirjallisuutta sisäisestä viestinnästä, sekä työhyvinvoinnin eri aihealueilta. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineistoa kerättiin kohdeorganisaation työntekijöille suunnatun anonyymin henkilöstökyselyn avulla, joka toteutettiin Webropol kysely- ja raportointialustan avulla. Kyselystä saatua tutkimusaineistoa analysoitiin määrällisin menetelmin diagrammien ja kaavioiden avulla.
Tutkimuksen tavoitteet saavutettiin onnistuneesti eli sisäisen viestinnän nykytilasta saatiin luotua selkeä kuva. Kohdeorganisaation sisäinen viestintä koettiin lämminhenkiseksi ja avoimeksi, mutta vastauksissa nousi selkeästi esiin sisäisen viestinnän strategian puute. Strategian puuttuminen näyttäytyi sisäisen viestinnän erilaisina haasteina, kuten esimerkiksi kanavien epäselvyytenä ja tiedonhaun vaikeutena. Tuloksista tehtyjen johtopäätösten perusteella toimeksiantajalle laadittiin konkreettisia kehitysehdotuksia, joiden avulla sisäistä viestintää voidaan parantaa. Näiden kehitysehdotusten pohjalta toimeksiantaja voi lähteä tekemään käytännön toimia sisäisen viestinnän parantamiseksi työhyvinvoinnin näkökulmasta.