Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Selkäystävällisen pienryhmävalmennuksen kehittäminen kuntosalille palvelumuotoilun keinoin
Kärkkäinen, Anna Maria (2023)
Kärkkäinen, Anna Maria
2023
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051210434
Tiivistelmä
Tutkimuksellisen kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa selkäystävällinen pienryhmävalmennus kuntosalille palvelumuotoilun metodeja apuna käyttäen. Kohderyhmänä tutkimuksellisessa kehittämistyössä olivat sub-akuutista tai kroonisesta selkäkivusta kärsivät asiakkaat, jotka olivat kiinnostuneet harjoittelemaan kuntosalilla selkäkivustaan huolimatta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa selkäkivusta kärsiville soveltuva pienryhmävalmennus kuntosalille, joka opettaisi osallistujat harjoittelemaan selkäystävällisesti ja turvallisesti. Tavoitteena oli rohkaista selkäkivusta kärsivät asiakkaat harjoittelemaan omaehtoisesti. Työ tuotettiin Pohjois-Savossa toimivalle yksityiselle hyvinvointi- ja liikunta-alan pienyritykselle Keila- ja liikuntakeskus Liike oy:lle.
Tutkimuksellinen kehittämistyö on toteutettu palvelumuotoilun keinoin, jossa tutkimusta on tehty laadullisilla menetelmillä. Opinnäytetyöprosessi etenee palvelumuotoilun tuplatimanttimallia seuraten. Kohderyhmän tarpeita taustoitettiin systemaattisella kirjallisuuskatsauksella spesifien liikehallintaharjoitteiden vaikutuksesta epäspesifiin selkäkipuun. Aineisto tutkimukselliseen kehittämis-työhön kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja pilotin palauteseinän avulla. Yhteensä tutkimukselliseen kehittämistyöhön osallistui 13 asiakasta. Kuutta kohderyhmään kuuluvaa haastateltiin työn taustoittamiseksi. Seitsemän kohderyhmään kuuluvaa asiakasta osallistui kuukauden kestävään pilottiin ja siihen kuuluvaan palautteenantoon palvelun kehittämiseksi. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmillä. Aineistosta nousi esiin kaksi selkeää teemaa, joita valmennuksessa tulee huomioida: ohjaajan tuen tarve harjoittelun aikana ja liikuntapelon lievittäminen liikuntaharjoittelulla.
Kehittämistyön tuloksena syntyi pilotointi ehdotelma kaksi kuukautta kestävästä selkäystävällisestä pienryhmävalmennuksesta kuntosalille. Toimeksiantajan kannalta kehittämistyö loi haastavalle kohderyhmälle asiakaslähtöisesti suunnitellun palvelun, joka monipuolistaa yrityksen palvelutarjontaa. Uusi valmennuspalvelu tuo esiin kuntosaliharjoittelun mahdollisuudet toimintakyvyn parantamiseksi sekä harjoittelun soveltuvuuden haastavalle kohderyhmälle. The purpose of this thesis was to produce a back-friendly small group exercise program for the gym. The development process was done by using a service design. The target group for this development work was customers suffering from sub-acute or chronic back pain, who were interested in exercising at the gym despite their back pain. The aim of this thesis was to produce a small group exercise program for the gym that is suitable for people who suffer from back pain. The aim of the exercise program is to teach the participants how to exercise in a back-friendly and safe manner. The goal was to encourage customers with back pain to exercise independently at the gym. The product was developed for a private health and fitness center Keila- ja liikuntakeskus Liike oy. operating in Northern Savonia.
The research and development work was carried out using service design, with the research conducted using qualitative methods. The research followed the double diamond model of service design and used qualitative methods, including a systematic review of the effects of specific exercises versus general exercises on movement control impairment and low back pain. Data was collected through semi-structured theme interviews and an online feedback wall. 13 people participated in the research and development work. Six people suited to the target group were interviewed for laying the groundwork and seven people took part in the one-month pilot program and the feedback process to develop the service. The collected data was analyzed using content analysis. The analysis revealed two key themes: the need for coach support during the exercise program and alleviating exercise-related fear due to back pain.
As a result of this thesis, a pilot proposal was created for a two-month back-friendly small group exercise program at the gym. From the client’s perspective, the development process created a customer-focused service for a challenging target audience, which diversifies the company’s services from the others. The new training program highlights the possibilities of gym exercises for improving performance even with people suffering from back pain.
Tutkimuksellinen kehittämistyö on toteutettu palvelumuotoilun keinoin, jossa tutkimusta on tehty laadullisilla menetelmillä. Opinnäytetyöprosessi etenee palvelumuotoilun tuplatimanttimallia seuraten. Kohderyhmän tarpeita taustoitettiin systemaattisella kirjallisuuskatsauksella spesifien liikehallintaharjoitteiden vaikutuksesta epäspesifiin selkäkipuun. Aineisto tutkimukselliseen kehittämis-työhön kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla ja pilotin palauteseinän avulla. Yhteensä tutkimukselliseen kehittämistyöhön osallistui 13 asiakasta. Kuutta kohderyhmään kuuluvaa haastateltiin työn taustoittamiseksi. Seitsemän kohderyhmään kuuluvaa asiakasta osallistui kuukauden kestävään pilottiin ja siihen kuuluvaan palautteenantoon palvelun kehittämiseksi. Kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmillä. Aineistosta nousi esiin kaksi selkeää teemaa, joita valmennuksessa tulee huomioida: ohjaajan tuen tarve harjoittelun aikana ja liikuntapelon lievittäminen liikuntaharjoittelulla.
Kehittämistyön tuloksena syntyi pilotointi ehdotelma kaksi kuukautta kestävästä selkäystävällisestä pienryhmävalmennuksesta kuntosalille. Toimeksiantajan kannalta kehittämistyö loi haastavalle kohderyhmälle asiakaslähtöisesti suunnitellun palvelun, joka monipuolistaa yrityksen palvelutarjontaa. Uusi valmennuspalvelu tuo esiin kuntosaliharjoittelun mahdollisuudet toimintakyvyn parantamiseksi sekä harjoittelun soveltuvuuden haastavalle kohderyhmälle.
The research and development work was carried out using service design, with the research conducted using qualitative methods. The research followed the double diamond model of service design and used qualitative methods, including a systematic review of the effects of specific exercises versus general exercises on movement control impairment and low back pain. Data was collected through semi-structured theme interviews and an online feedback wall. 13 people participated in the research and development work. Six people suited to the target group were interviewed for laying the groundwork and seven people took part in the one-month pilot program and the feedback process to develop the service. The collected data was analyzed using content analysis. The analysis revealed two key themes: the need for coach support during the exercise program and alleviating exercise-related fear due to back pain.
As a result of this thesis, a pilot proposal was created for a two-month back-friendly small group exercise program at the gym. From the client’s perspective, the development process created a customer-focused service for a challenging target audience, which diversifies the company’s services from the others. The new training program highlights the possibilities of gym exercises for improving performance even with people suffering from back pain.