Eeti ja stressi : lastenkirja apuna varhaisen elämän haastavaan hetkeen
Koponen, Nina; Riihimäki, Sanni (2023)
Koponen, Nina
Riihimäki, Sanni
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611053
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611053
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli luoda lastenkirja työvälineeksi varhaiskasvatukseen avuksi käsittelemään lapsen stressiä. Kirjan tarina ja kuvitukset suunniteltiin yhteistyötahona toimivan Pilke musiikkipäiväkoti Rytmin kasvattajien esittämien sisältötoiveiden mukaan. Kirjan tarkoituksena on lähestyä aihetta lapsen tasoisesti ja auttaa lasta ymmärtämään mitä stressi on ja miten sitä on mahdollista helpottaa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan lähemmin lapsen kokemaa stressiä ja käydään läpi aiheeseen liittyviä olennaisia käsitteitä, kuten resilienssi ja stressikuppi. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen toimintatavan mukaan käyttäen myös toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä. Ennen varsinaisen tuotoksen luomista toteutettiin alkukysely kartoittamaan kirjalle toivottua sisältöä. Valmiin kirjan kierrettyä kokeilussa yhteistyöpäiväkodin ryhmissä, kerättiin siitä loppupalaute, jonka pohjalta arvioitiin kirjan toimivuutta ja hyödyllisyyttä. Sekä alkukysely, että loppupalaute kerättiin samoilta yhteistyötahona toimineen päiväkodin ryhmiltä.
Lopullisena tuotoksena syntyi lastenkirja, joka koostuu tarina- ja harjoiteosioista. Tarinassa päähahmo Eeti käy läpi suuria muutoksia elämässään, joka aiheuttaa pienelle lapselle stressiä. Tarinassa käydään läpi, miten Eetin stressi kertyy ja lopulta purkautuu, sekä miten sitä käsitellään. Harjoiteosio koostuu harjoitteisiin johdattelusta ja kolmesta konkreettisesta harjoitteesta, joita lapsi ja aikuinen voivat toteuttaa yhdessä.
Valmiista tuotoksesta teetettiin fyysinen kopio Ifolor kuvakirjan muodossa. Kirja jäi yhteistyötaholle, joka voi sitä jatkossa hyödyntää haluamallaan tavalla. Tulevaisuudessa tuotosta olisi mahdollista jalostaa pidemmälle esimerkiksi jatkamalla kirjaa eteenpäin kirjasarjaksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa tarkastellaan lähemmin lapsen kokemaa stressiä ja käydään läpi aiheeseen liittyviä olennaisia käsitteitä, kuten resilienssi ja stressikuppi. Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisen toimintatavan mukaan käyttäen myös toiminnallisen opinnäytetyön piirteitä. Ennen varsinaisen tuotoksen luomista toteutettiin alkukysely kartoittamaan kirjalle toivottua sisältöä. Valmiin kirjan kierrettyä kokeilussa yhteistyöpäiväkodin ryhmissä, kerättiin siitä loppupalaute, jonka pohjalta arvioitiin kirjan toimivuutta ja hyödyllisyyttä. Sekä alkukysely, että loppupalaute kerättiin samoilta yhteistyötahona toimineen päiväkodin ryhmiltä.
Lopullisena tuotoksena syntyi lastenkirja, joka koostuu tarina- ja harjoiteosioista. Tarinassa päähahmo Eeti käy läpi suuria muutoksia elämässään, joka aiheuttaa pienelle lapselle stressiä. Tarinassa käydään läpi, miten Eetin stressi kertyy ja lopulta purkautuu, sekä miten sitä käsitellään. Harjoiteosio koostuu harjoitteisiin johdattelusta ja kolmesta konkreettisesta harjoitteesta, joita lapsi ja aikuinen voivat toteuttaa yhdessä.
Valmiista tuotoksesta teetettiin fyysinen kopio Ifolor kuvakirjan muodossa. Kirja jäi yhteistyötaholle, joka voi sitä jatkossa hyödyntää haluamallaan tavalla. Tulevaisuudessa tuotosta olisi mahdollista jalostaa pidemmälle esimerkiksi jatkamalla kirjaa eteenpäin kirjasarjaksi.