Tukiviittomat varhaiskasvatuksen arjen tueksi: tukiviittomamateriaali Haanojan päiväkodille
Kurko, Salla; Salminen, Kaisa (2023)
Kurko, Salla
Salminen, Kaisa
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611026
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611026
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa tukiviittomamateriaali Kouvolassa sijaitsevan Haanojan päiväkodin henkilöstölle. Päiväkodilla oli tarve materiaalille, jonka avulla tukiviittomien käyttöä voitaisiin lisätä varhaiskasvatuksen arjessa. Opinnäytetyön tavoitteena oli toteuttaa selkeä ja helppokäyttöinen materiaali, jonka avulla päiväkodin henkilöstö saisi tietoa tukiviittomista ja niiden käytöstä sekä työvälineen tukiviittomien ja niiden käytön opetteluun. Tavoitteena oli myös vastata mahdollisimman hyvin päiväkodin henkilöstön tarpeisiin materiaalin osalta.
Opinnäytetyö on toiminallinen kehittämistyö, joka toteutettiin yhteiskehittämisenä päiväkodin henkilöstön kanssa. Kehittämistyön menetelminä käytettiin dialogista keskustelua ja miellekarttaa. Miellekartta-menetelmää käytettiin suunnitteluvaiheessa, jonka avulla koko päiväkodin henkilöstö pääsi osallistumaan materiaalin sisällölliseen ideointiin. Dialoginen keskustelu kulki opinnäytetyön rinnalla läpi koko prosessin. Sitä hyödynnettiin muun muassa toimeksiantajan kanssa käydyissä keskusteluissa, mutta yhtä lailla opinnäytetyön tekijöiden keskinäisissä keskusteluissa.
Toteutusvaiheen lopussa materiaali oli tutustuttavana sekä testattavana päiväkodilla. Henkilöstöltä saatujen kommenttien ja palautteiden perusteella materiaali viimeisteltiin pienin muutoksin. Kehittämistyön tuloksena syntyi tukiviittomamateriaali, joka pitää sisällään perustietoa tukiviittomista, niiden käytöstä ja hyödyistä sekä varhaiskasvatuksen arjessa yleisemmin käytössä olevia kuvitettuja viittomia. Tukiviittomat on jaoteltu omiin aihealueisiin, joita ovat esimerkiksi ruokailu, pukeutuminen ja leikki.
Tukiviittomamateriaali vastasi päiväkodin toiveita ja tarpeita erityisesti selkeydellään sekä monipuolisella sisällöllään. Materiaali toimii sekä työkaluna varhaiskasvatuksen arjen työssä että hyvänä perehdytysmateriaalina vähemmän tukiviittomia käyttäneille. Materiaalista toteutettiin sekä fyysinen kansio että sähköinen materiaali, jotka päiväkoti sai käyttöönsä kehittämistyön jälkeen.
Opinnäytetyö on toiminallinen kehittämistyö, joka toteutettiin yhteiskehittämisenä päiväkodin henkilöstön kanssa. Kehittämistyön menetelminä käytettiin dialogista keskustelua ja miellekarttaa. Miellekartta-menetelmää käytettiin suunnitteluvaiheessa, jonka avulla koko päiväkodin henkilöstö pääsi osallistumaan materiaalin sisällölliseen ideointiin. Dialoginen keskustelu kulki opinnäytetyön rinnalla läpi koko prosessin. Sitä hyödynnettiin muun muassa toimeksiantajan kanssa käydyissä keskusteluissa, mutta yhtä lailla opinnäytetyön tekijöiden keskinäisissä keskusteluissa.
Toteutusvaiheen lopussa materiaali oli tutustuttavana sekä testattavana päiväkodilla. Henkilöstöltä saatujen kommenttien ja palautteiden perusteella materiaali viimeisteltiin pienin muutoksin. Kehittämistyön tuloksena syntyi tukiviittomamateriaali, joka pitää sisällään perustietoa tukiviittomista, niiden käytöstä ja hyödyistä sekä varhaiskasvatuksen arjessa yleisemmin käytössä olevia kuvitettuja viittomia. Tukiviittomat on jaoteltu omiin aihealueisiin, joita ovat esimerkiksi ruokailu, pukeutuminen ja leikki.
Tukiviittomamateriaali vastasi päiväkodin toiveita ja tarpeita erityisesti selkeydellään sekä monipuolisella sisällöllään. Materiaali toimii sekä työkaluna varhaiskasvatuksen arjen työssä että hyvänä perehdytysmateriaalina vähemmän tukiviittomia käyttäneille. Materiaalista toteutettiin sekä fyysinen kansio että sähköinen materiaali, jotka päiväkoti sai käyttöönsä kehittämistyön jälkeen.