Brändimielikuvatutkimus Sushibar+Wine-ravintolalle
Selkälä, Sampo (2023)
Selkälä, Sampo
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711236
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711236
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia Sushibar+Wine-ravintolan brändimielikuvaa asiakkaiden keskuudessa. Toimeksiannon tehneessä yrityksessä ei ole koskaan aiemmin tutkittu yrityksen brändimielikuvaa asiakkaiden keskuudessa. Nykyinen toimintaympäristö huomioiden, on tällainen tutkimus äärimmäisen ajankohtainen.
Oppinäytetyön pääongelma liittyy brändimielikuvaan ja alaongelmat liittyvät vastuullisuusohjelmien näkyvyyteen asiakkaille ja vaikuttavatko ne ostopäätökseen. Toinen alaongelma on vastuullisten brändivalintojen käyttö ravintoloiden sisustuksessa ja niistä heränneet brändimielikuvat.
Tietoperustassa on avattu itse toimeksiantajayritystä, brändiä ja sen rakentamista yleisellä tasolla, mielikuvia ja niiden vaikutuksia ostopäätökseen, vastuullisuutta sen eri osa-alueilla sekä vastuullisuusohjelmia. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Vastauksia kerättiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa sekä ravintoloihin asetettujen QR-koodien avulla. Vastaukset on analysoitu Webropol- sekä SPSS-ohjelmien avulla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että toimeksiantajan ravintolat ovat suosituimpia sushi-ravintoloita pääkaupunkiseudulla. Asiakkailla on yrityksestä laadukas mielikuva. Mielikuva ruuasta oli laadukas ja hintava. Ravintoloita pidetään tyylikkäinä ja asiakaspalvelua rentona ja laadukkaana. Vastuullisuusohjelmilla on vaikutusta sushi-ravintolaa valitessa kohderyhmän keskuudessa. Brändivalinnat ravintoloiden sisustuksessa eivät tukeneet vastuullisuusmielikuvaa, mutta herättivät positiivisia mielikuvia vastaajien keskuudessa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että yritys on toimillaan vahvistanut omaa brändimielikuvaansa asiakkaiden keskuudessa. Yritykselle myönnetyt vastuullisuusohjelmien sertifikaatit ovat saaneet aikaan positiivisia mielikuvia asiakkaissa. Sen sijaan ravintoloiden sisustustuotteiden brändivalinnat eivät ole tehostaneet vastuullisuuden viestimistä asiakkaille.
Oppinäytetyön pääongelma liittyy brändimielikuvaan ja alaongelmat liittyvät vastuullisuusohjelmien näkyvyyteen asiakkaille ja vaikuttavatko ne ostopäätökseen. Toinen alaongelma on vastuullisten brändivalintojen käyttö ravintoloiden sisustuksessa ja niistä heränneet brändimielikuvat.
Tietoperustassa on avattu itse toimeksiantajayritystä, brändiä ja sen rakentamista yleisellä tasolla, mielikuvia ja niiden vaikutuksia ostopäätökseen, vastuullisuutta sen eri osa-alueilla sekä vastuullisuusohjelmia. Tutkimus on toteutettu kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Vastauksia kerättiin toimeksiantajan sosiaalisen median kanavissa sekä ravintoloihin asetettujen QR-koodien avulla. Vastaukset on analysoitu Webropol- sekä SPSS-ohjelmien avulla.
Tutkimuksen tuloksista selvisi, että toimeksiantajan ravintolat ovat suosituimpia sushi-ravintoloita pääkaupunkiseudulla. Asiakkailla on yrityksestä laadukas mielikuva. Mielikuva ruuasta oli laadukas ja hintava. Ravintoloita pidetään tyylikkäinä ja asiakaspalvelua rentona ja laadukkaana. Vastuullisuusohjelmilla on vaikutusta sushi-ravintolaa valitessa kohderyhmän keskuudessa. Brändivalinnat ravintoloiden sisustuksessa eivät tukeneet vastuullisuusmielikuvaa, mutta herättivät positiivisia mielikuvia vastaajien keskuudessa.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä, että yritys on toimillaan vahvistanut omaa brändimielikuvaansa asiakkaiden keskuudessa. Yritykselle myönnetyt vastuullisuusohjelmien sertifikaatit ovat saaneet aikaan positiivisia mielikuvia asiakkaissa. Sen sijaan ravintoloiden sisustustuotteiden brändivalinnat eivät ole tehostaneet vastuullisuuden viestimistä asiakkaille.