Arvomarkkinointi: case: Gnonce Oy
Huovilainen, Suvi-Tuuli (2023)
Huovilainen, Suvi-Tuuli
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611046
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää toimeksiantajana toimineen Gnonce Oy:n arvomarkkinointia. Gnonce auttaa palkkatöistä freelance-uralle siirtyviä ohjelmistokehittäjiä välittämällä heille projekteja sekä tarjoamalla heille tukea yrittäjyyden aloittamiseen. Muista projektinvälitysfirmoista poiketen he tarjoavat myös takuupalkan sekä työyhteisön, jotka tuovat sekä henkistä että taloudellista turvaa eivätkä jätä ohjelmistokehittäjiä yksin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, jossa Gnoncen kautta projekteja saavia ohjelmistokehittäjiä haastateltiin heidän kokemuksistaan Gnoncen kanssa ja kuinka hyvin ne ovat vastanneet Gnoncen viestinnästä saatuja odotuksia. Haastateltavia oli yhteensä neljä, sillä Gnoncella ei haastatteluvaiheessa ollut enempää ohjelmistokehittäjiä, jotka eivät ole olleet yrityksen perustamisesta asti mukana toiminnassa. Kaikki haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin välityksellä. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin aineistopohjaista sisällönanalyysia, eli litteroinnin jälkeen haastattelut koodattiin, taulukoitiin sekä teemoiteltiin.
Tutkimuksen avulla pystyttiin tarjoamaan Gnoncelle objektiivinen käsitys yrityksen liiketoimintamuodon onnistuneisuudesta sekä ohjelmistokehittäjien aitoja kokemuksia Gnoncesta ja sen yhteisöstä. Tutkimustulosten pohjalta pystyttiin luomaan myös kehitysehdotuksia markkinointiin ja antaa vertailupohjaa sekä markkinoinnista että yrityksestä kokonaisuutena tulevaisuutta varten.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä oli teemahaastattelu, jossa Gnoncen kautta projekteja saavia ohjelmistokehittäjiä haastateltiin heidän kokemuksistaan Gnoncen kanssa ja kuinka hyvin ne ovat vastanneet Gnoncen viestinnästä saatuja odotuksia. Haastateltavia oli yhteensä neljä, sillä Gnoncella ei haastatteluvaiheessa ollut enempää ohjelmistokehittäjiä, jotka eivät ole olleet yrityksen perustamisesta asti mukana toiminnassa. Kaikki haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsin välityksellä. Tulosten analysoinnissa hyödynnettiin aineistopohjaista sisällönanalyysia, eli litteroinnin jälkeen haastattelut koodattiin, taulukoitiin sekä teemoiteltiin.
Tutkimuksen avulla pystyttiin tarjoamaan Gnoncelle objektiivinen käsitys yrityksen liiketoimintamuodon onnistuneisuudesta sekä ohjelmistokehittäjien aitoja kokemuksia Gnoncesta ja sen yhteisöstä. Tutkimustulosten pohjalta pystyttiin luomaan myös kehitysehdotuksia markkinointiin ja antaa vertailupohjaa sekä markkinoinnista että yrityksestä kokonaisuutena tulevaisuutta varten.