Uteliaasti kohti esiintymislavoja : esiintymiseen valmistautuminen musiikkiopistoissa
Hiipakka, Jenni; Kylmäperä, Aino (2023)
Hiipakka, Jenni
Kylmäperä, Aino
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711330
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051711330
Tiivistelmä
Esiintyminen on taito, joka liittyy musiikin opiskeluun kiinteästi. Sitä kuuluu harjoitella, kuten muitakin musiikkiin liittyviä taitoja. Musiikkioppilaitoksissa on monenlaisia esiintymistilanteita ja erilaisia esiintyjiä. Oppilaitoksissa tarvitaan valmiuksia ohjata esiintymiseen valmistautumista. Monipuolinen ohjaaminen huomioi oppilaiden kehityksen eri vaiheet ja tukee turvallista oppimista.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten musiikinopiskelijat voivat valmistautua esiintymisiinsä, erityisesti hyödyntäen itsetuntemusta lisääviä keinoja. Aiheeseen perehdyttiin käsittelemällä musiikkioppilaitosympäristöä, opettajan työnkuvaa sekä hermoston ja aivojen kehitystä. Itsetuntemusta lisäävistä keinoista keskityttiin käsittelemään mielenhallinnan taitoja, läsnäolotaitoja sekä tunnetaitoja. Lisäksi opinnäytetyöhön liitettiin musiikkioppilaitosten opettajille suunnattu kysely esiintymiseen valmentamisesta sekä koostettiin viiden kerran valmennus Lahden musiikkiopiston oppilaille esiintymiseen valmistautumisesta. Kysely toteutettiin survey-kyselynä ja valmennus tapaustutkimuksena.
Kyselystä selvisi, että osalla opettajista oli hyvinkin laajat ja hyvät keinot käytössään, kun taas osa koki, että oma keinovalikoima oli liian suppea varsinkin esiintymishaasteiden kohtaamiseen. Vastauksista nousi esiin lisäkoulutuksen tarve esiintymiseen valmistautumisen ohjaamiseen. Lahden musiikkiopistolla toteutetusta esiintymisvalmennuksesta saatiin käyttöön erilaisia toimivia harjoitteita, joihin oppilaat suhtautuvat avoimesti sekä innokkaasti. Opettaja voi kartuttaa keinovalikoimaansa esiintymiseen valmistamisessa huomioimalla oppilaita yksilöllisesti.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten musiikinopiskelijat voivat valmistautua esiintymisiinsä, erityisesti hyödyntäen itsetuntemusta lisääviä keinoja. Aiheeseen perehdyttiin käsittelemällä musiikkioppilaitosympäristöä, opettajan työnkuvaa sekä hermoston ja aivojen kehitystä. Itsetuntemusta lisäävistä keinoista keskityttiin käsittelemään mielenhallinnan taitoja, läsnäolotaitoja sekä tunnetaitoja. Lisäksi opinnäytetyöhön liitettiin musiikkioppilaitosten opettajille suunnattu kysely esiintymiseen valmentamisesta sekä koostettiin viiden kerran valmennus Lahden musiikkiopiston oppilaille esiintymiseen valmistautumisesta. Kysely toteutettiin survey-kyselynä ja valmennus tapaustutkimuksena.
Kyselystä selvisi, että osalla opettajista oli hyvinkin laajat ja hyvät keinot käytössään, kun taas osa koki, että oma keinovalikoima oli liian suppea varsinkin esiintymishaasteiden kohtaamiseen. Vastauksista nousi esiin lisäkoulutuksen tarve esiintymiseen valmistautumisen ohjaamiseen. Lahden musiikkiopistolla toteutetusta esiintymisvalmennuksesta saatiin käyttöön erilaisia toimivia harjoitteita, joihin oppilaat suhtautuvat avoimesti sekä innokkaasti. Opettaja voi kartuttaa keinovalikoimaansa esiintymiseen valmistamisessa huomioimalla oppilaita yksilöllisesti.