Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lapin ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
  • Näytä viite

Asiakaskokemuksen kehittäminen asiakaspalautteiden perusteella ohjelmistoalan organisaatiossa

Virkkunen, Petri (2023)

 
Avaa tiedosto
Virkkunen_Petri.pdf (954.4Kt)
Lataukset: 

Rajattu käyttöoikeus / Restricted access / Tillgången är begränsad
Virkkunen, Petri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2023051611050
Tiivistelmä
Asiakaskokemuksen merkitys on kasvanut vuosi vuodelta ja se tunnistetaan merkittäväksi kilpailuedun rakentumisen näkökulmasta. Organisaatiot pyrkivät löytämään uusia ratkaisuja, joilla voidaan tarjota asiakkaille tai organisaatioille entistä parempia palveluita ja tuotteita. Uudet teknologiset ratkaisut, sosiaalinen media ja megatrendit muuttavat ostokäyttäytymisiä jatkuvalla liikkeellä. Erinomaisten tuotteiden ja palveluiden rinnalle on noussut asiakkaiden kokemukset ja niiden merkitys asiakassuhteiden kehittymiseen. Asiakassuhteiden pituus ja kehittyminen koetaan merkittävänä työkaluna organisaation kannattavuuden kehittymisessä. Suomessa aiheeseen liittyvät artikkelit ja kirjallisuus ovat kasvaneet viimeisen viiden vuoden aikana, kuitenkin asiakaskokemus on tunnistettu kannattavuutta parantavaksi ilmiöksi jo kymmenen vuoden ajan kansainvälisissä julkaisuissa.

Kehittämistyön tarkoituksena oli tutkia, miten kohdeorganisaatiossa asiakaspalautteet kehittävät toimintaa ja miten ne jalkautuvat toiminnan muutokseksi. Tutkimuksessa pyrittiin myös tutkimaan organisaation maturiteettia ja valmiuksia asiakaskokemus kehittämiseen, sekä arvioimaan johtoryhmän käsittelyä teemaan liittyen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että mittauspisteiden, palautteiden ja käytäntöjen yhdenmukaistaminen tuottaisi merkittävää hyötyä asiakaskokemuksen kehittämiselle. Olennaista on rakentaa asiakaskokemus teemasta organisaatiolle yhteinen projekti ja ajatusmalli. Lisäksi saatiin selville, että asiakaskokemuksen merkitystä johtoryhmän toiminnassa pitää kehittää, sekä rakentaa vahvempaa asiakaskokemus ymmärrystä koko organisaatiolle.

Tutkimuksen johtopäätökset rakentuivat muutamaan erilaiseen teemaan. Luodaan asiakaskokemuksesta kaikille yhteinen tavoite, rakennetaan mittarit ja palautemenetelmät, joilla koko organisaatio osallistutetaan seuraamaan oman toiminnan kehittämistä asiakaskokemuksen näkökulmasta. Vahvistetaan koko organisaation asiakaskokemuksen ymmärrystä ja tuodaan teemaan liittyvät aiheet vahvemmin johtoryhmän käsittelyyn ja suunnitteluun. Tutkimuksen haastattelukysymykset mahdollistaisivat myös muiden organisaatioiden tutkimisen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Käyttörajattu kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste